Tydligt besked

Ge väljarna tydliga besked. Johan Linander, riksdagsledamot för Centerpartiet, skrev på debattsidan i SKD 30 juli att Socialdemokraterna försöker recensera vad Centerpartiet gör eller tycker - att de påstår både det ena och det andra om centern - och koncentrerar sig på att sprida felaktigheter om centerns politik.
Att allt fler väljare tappat förtroendet för Centerpartiet är väl inte felaktigt att påstå? Det visar ju alla opinionsundersökningar.
Att det efter Maud Olofssons tillträde som kapten på centerskutan, har Centerpartiet blivit det mest nyliberala av riksdagspartierna och driver frågor som gäller försämringar av anställningstryggheten. Detta inser de flesta och är inte heller felaktigt.
Centerpartiets förtroenderåd, där Maud Olofsson själv är ordförande, ställde sig så sent som i november 2009 bakom ett förslag om en höjning av bensinskatten med 105 öre - vilket centerpartister nu innan valet inte vill lyssna på. Det är inte heller felaktigt, men tydligen känsligt, då centern ligger nära fyraprocentsspärren.
Tag bladet från munnen. Väljarna förtjänar att innan valet få veta med hur mycket de borgerliga tänker höja bensinskatten. Blir det 70 öre som de borgerliga i klimatberedningen ställde sig bakom - eller blir det 105 öre som Centerpartiet förslagit? I valrörelsen 2006 lovade de borgerliga partierna att sänka bensinskatten. Det blev tvärtom - den höjdes tre gånger. Nu verkar de borgerliga vilja föra svenska folket bakom ljuset igen.
Johan Linander skrev också att det vore bättre om socialdemokraterna framför vad de själva tänker driva politiskt. Jag kan trösta honom med att de rödgröna har lämnat ett klart och tydligt besked, att de tänker höja bensinskatten med 49 öre om de vinner valet och de som behöver pendla till jobbet ska kompenseras fullt ut. Dessutom lovar S ta itu med den orättvisa skatten för pensionärer, sjuka och arbetslösa och sträva efter samma skatt för alla på lika inkomst. Något som allianspartierna inte mäktat med.
Kent Wallin Ystad

Sidan uppdaterades senast: 2010-08-04 16:14