Ledare: Våren har kommit

Våren har kommit. Enligt meteorologerna och naturen redan i februari. I många trädgårdar har blommor redan börjat spira där snödropparna var först ut. Vintern som gick var mild vilket har gjort att vi mer eller mindre har gått från höst till vår.

Just det här är ett tydligt exempel på hur klimatet sakta men säkert håller på att ändras. För vår del innebär det kortare vintrar, högre medeltemperaturer och mer nederbörd. Förändringar som ställer krav på vårt samhälle och Ystads kommun.

Vi vill bygga ett hållbart samhälle. Det handlar inte bara om att skapa ett ekologiskt hållbart samhälle utan också ekonomiskt och socialt. I kommunens sociala verksamhet går det att se sedan flera år tillbaka hur ett hårdare samhälle har vuxit fram som gör att människor hamnar efter och slås ut. Allt fler Ystadbor efterfrågar de tjänster som finns för att kunna få stöd och hjälp, att få vardagen att gå ihop, få en dräglig tillvaro och en ny start i livet. Det behöver därmed byggas ett hållbart samhälle så ingen hamnar utanför.

Tycker du att vi behöver utveckla ett nytt samhälle som tar hand om varandra? Som stöttar? Som ger människor nya chanser? Som lämnar över en bättre värld till kommande generationer? Vill du förbättra där du bor? Bättre kollektivtrafik? Bättre skola? Bättre äldreomsorg? Mer att göra för barn och ungdomar? Rikare kulturliv? Ökad demokrati?

Du är hjärtligt välkommen att bli medlem hos oss i socialdemokraterna. Du är välkommen att ta kontakt med oss och prata om dina idéer om hur du vill förbättra Ystads kommun. Tillsammans gör vi skillnad och vi vill ha med dig i detta arbete.

Sidan uppdaterades senast: 2015-03-21 17:41