Sydskånska Gymnasiet

Gymnasietdirektionen bränner pengar

Sydskånska Gymnasiet är i en mycket djup, allvarlig och långvarig kris. Det går inte att förneka. Förbundet blöder och ska nu fortsätta skära ned på personalstyrkan med cirka 37 tjänster, vilket drabbar eleverna negativt.  Programmet estet musik ska inte ta emot en ny klass vilket innebär att bara på ett par år kommer detta program att försvinna då musikintresserade elever söker sig någon annanstans. En enorm förlust för denna fantastiska kulturbygd.  Det handlar om miljontals kronor i underskott för hela gymnasieskolan. I detta läge väljer den moderatledda gymnasiedirektionen att bränna av pengar på ett internat för politiker och höga tjänstemän inom gymnasieskolan.

Det är ledsamt att se hur Sydskånska gymnasiet under flera år sakta men säkert fått backa, styrd av en moderatledd gymnasiedirektion utan framtidsvisioner och idéer. Istället för att våga blicka framåt och tala om vad man vill göra har ledningen för direktionen, men även ledningarna för ägarkommunerna, valt att ta ett år i taget och hoppats på det bästa. När det har behövts en ledning som hade kunnat kavla upp ärmarna och börjat arbeta har skolan istället begåvats med en sömning sådan som gjort det ena misstaget efter det andra. Majoriteterna i ägarkommunerna velar fram och tillbaka om förbundets framtid.

I detta mycket svåra läge väljer den moderatledda gymnasiedirektionen att bränna pengar genom att åka på internat.

Nu kanske vän av ordningen anser att det inte rör sig om så många tusenlappar men det är ändå pengar som man inte har råd att slösa bort. Pengarna finns inte. Pengar behövs till eleverna men i och med att förbundet går minus finns inte pengar till att åka på internat. En ansvarsfull politisk ledning hade i detta läget valt att vara på hemmaplan och speciellt valt att vara i de egna lokalerna på Österportsgymnasiet. Socialdemokraterna i Ystad anser att det inte är försvarbart att åka iväg på ett internat och har därmed valt att inte vara med.

Det är en djup kris som förbundet är i. Vi behöver tillsammans arbeta för att lösa detta, både på kort som lång sikt. Detta ska diskuteras överallt och med alla som vill, inte bakom fyra väggar med en moderatledd direktion som verkar tro att den vet bäst. Förbundet måste få en övergripande vision som gör att gymnasieskolan kan se tiden an med tillförsikt. Detta saknas idag. Krisen löses inte genom att bränna pengar på ett internat.

Magnus Holst (s), Ledamot i gymnasiedirektionen, Ystad

Christina Lönnborn (s), Ersättare i gymnasiedirektionen, Ystad