2. Miljö

2. MILJÖ - Miljöfrågan genomsyrar verksamheten

Klimatfrågan är vår tids ödesfråga. Om jordens medeltemperatur fortsätter att stiga i nuvarande takt leder det till mycket allvarliga konsekvenser för den mångfald av arter som utgör vårt ekosystem producerar det syre vi andas och den mat vi äter. Vårt nuvarande sätt att i en accelererande takt förbruka ändliga resurser är ohållbart och är ett allvarligt hot mot vårt ekosystem. Det krävs kloka beslut och målmedvetet agerande såväl lokalt, regionalt, nationellt som globalt för att stoppa ökningen av växthusgasutsläpp.

Vi vill att Ystad kommun ska vara ett föredöme i arbetet för långsiktig hållbar utveckling. Vi ska minska utsläppen av växthusgaser genom investeringar i effektiv klimat- och miljövänlig teknik i våra egna verksamheter och ställa motsvarande krav på de varor och tjänster vi upphandlar på marknaden. Då stimulerar vi framväxten av nya gröna jobb och bidrar till att företagen vi gör affärer med blir bättre på att utveckla teknik med den miljöprofil alltfler efterfrågar. Vi ska också med vår verksamhet underlätta för såväl personal som medborgare att göra klimat- och miljösmarta val i vardagen.

Där man bor och verkar vill man också att det ska finnas ren luft, rent vatten och en attraktiv omgivning. Den socialdemokratiska miljöpolitiken syftar till att främja en hållbar utveckling som innebär att nuvarande och kommande generationer tillförsäkras en hälsosam och god miljö. Miljöfrågorna ska genomsyra alla delar av kommunens verksamheter i enlighet med kommunens miljöhandlingsprogram. Alla ska känna sig delaktiga i miljöarbetet och hjälpa till med att nå kommunens miljömål. Målsättningen är att främja en god hälsa och boendemiljö, värna den biologiska mångfalden, ta till vara de stora kulturmiljövärdena, bevara vattnets långsiktiga produktionsförmåga samt trygga en god hushållning av naturresurserna.

Kustområdets naturskönhet, naturvärden, biologiska mångfald och variation bibehålls genom ett fortsatt varsamt brukande. Stor hänsyn ska tas till detta vid bedömningen av ny bebyggelse och andra ingrepp. Det kustnära området måste skyddas från bebyggelse, inte minst av rekreationsskäl. Planeringen inom kustområdet ska ta hänsyn till erosionsproblematiken och prognostiserade klimatförändringar.

För socialdemokraterna är det en självklarhet att Ystad ska eftersträva användandet av miljöenliga och förnyelsebara energislag.  Vid framtida byggande är det viktigt att beakta ekologiska aspekter i den dagliga driften av lägenhetsbeståndet. Satsningar ska ske på ekologiskt byggande, d v s använda sunda byggmaterial och byggmetoder. Bevarandeplanen ska utökas till att omfatta hela Ystads kommun för att tillvarata de stora kulturmiljövärdena.

Ystad Energi AB ska äga och underhålla infrastruktur för energi, IT-kommunikation, belysning samt tillhandahålla elnättjänster och fjärrvärme på ett miljövänligt sätt. Bolaget ska tillhandahålla fjärrvärme i hela centralorten till ett pris som är konkurrensmässigt i förhållande till andra alternativ.

Socialdemokraterna tror att biogasen har en stor potential för framtiden. Teknikens utveckling kan göra det möjligt att gå över till denna mer miljövänliga energikälla. Socialdemokraterna menar att det i sydöstra Skåne borde kunna etableras en anläggning för framställning av biogas, eftersom förutsättningarna är mycket goda, då råvaran finns runt om i vår kommun.

Under mandatperioden vill socialdemokraterna ta fram ett särskilt klimathandlingsprogram. Genom arbete med att minska energianvändning och minska användning av fossila bränslen ska miljön och klimatet förbättras. Målet ska vara att Ystad kommun 2020 är en klimatneutral kommun, som inte bidrar till försämrad global miljö. Detta kräver bland annat att användningen av fossilt bränsle för uppvärmning och transporter minskar med hälften jämfört med 1990. All verksamhet ska drivas med hög kvalitet och med miljömässig hänsyn i linje med Ystads miljöhandlingsprogram. Intentionerna i kommunens miljöhandlingsprogram ska dessutom förverkligas.

Socialdemokraterna vill under mandatperioden

• att Ystad ska vara en klimatneutral kommun
  • att ett samlat och samordnat klimathandlingsprogram tas fram
  • att utveckla kommunens informerande och medvetandeskapande roll i miljöarbete