HBT-sossarna på RFSLs kongress i Skövde

Socialdemokraternas närvaro på RFSL kongressen är otroligt viktig. Vi är här för att lyssna, lära och utveckla vår egen ideologiska utveckling inom hbt-frågor. Vår närvaro ska ses som ett steg i utformningen i vår nya moderna socialdemokratiska politik, säger Johan Lundberg som är en av hbt-sossarnas delegater på kongressen.

Helgen 30 mars till 1 april 2007 är Hbt-sossarna i Skövde på RFSLs kongress. Vår fotograf Peter Frejhagen, tillika vice ordförande, har dokumenterat sossarnas närvaro under helgen.

Vår delegation från HBTs bestående av Mia Sundelin, ordförande, Johan Lundberg, ersättare, och Irmeli Krans, ledamot, värvade många medlemmar och pratade med massor av människor om socialdemokratin och kampen för allas lika värde i opposition mot orättvisor. På plats var också vår styrelsemedlem Andreas Nilsson som ombud från RFSL Stockholmsavdelningen samt Olof Svensson, vår ordförande för HBTs Gbg, som ombud för RFSL Göteborgsavdelningen och många fler.

Men de var inte de enda som var på plats. Socialdemokraterna representeras även av SSUs RadioAktiv som sände direkt från kongressen. Här intervjuas Sören Andersson, förbundsordförande RFSL, om RFSL och förnyat förtroende. Han har varit förbundsordförande sedan 2001 och suttit i styrelsen sedan 12 år tillbaka. HBTs gratulerar självklart!!

Socialdemokraternas representant var Monica Green, riksdagsledamot från Skaraborg, och intog talarstolen på söndagsförmiddagen. Hon inledde med att säga att hon var stolt att få RFSL till Skövde. Hon berättade att hon varit här och lyssnat på debatterna på lördagen och var imponerad.

Därefter berättade hon att Mona Sahlin gärna ville göra en hälsning till kongressen. Genom en videohälsning på storbildsskärm tackade hon för allt stöd under många år och hoppades på ett fortsatt samarbete under många år framöver. Lyssna på Mona Sahlins videohälsning här

Mia Sundelin, ordförande HBTs Stockholm och Olof Svensson, ordförande HBTs Göteborg fanns på plats efter Monica Green tal och tackade genom två chockladrosor.

Även Börje Vestlund, riksdagsledamot (s) och mångårig RFSL:are, fanns självklart på plats. Han höll ett anförande i egenskap av ordförande för Riksdagens HBT-grupp tillsammans med Marianne Berg (v), vice ordförande.

Vi vill också avsluta med att gratulera RFSL Stockholm för den Grand Slam som de gjorde under helgen. Under ledning av Jerry Adbo, ordförande RFSL Stockholm, fick de både priset för Årets Avdelning av förbundet och priset för Årets ungdomsavdelning av RFSL Ungdom!

Av förbundet fick de två flaskor skumpa och av RFSL Ungdom fick de denna rosa boa som ska klä den gigantiska nallebjörn som de gav vid premiären av världens första HBT-ungdomshäng Egalia tidigare i år.

Vi gratulerar också Madelaine Vilgren till förnyat förtroende som förbundskassör och Börje Vestlund som blev invald i RFSLs valberedning. Börje sitter där tillsammans med vår egen HBTs:are Nazira Hammoud som också blev återinvald samt fick förtroendet att vara sammankallande i valberedningen. Även Peter Frejhagen fick förnyad förtroende av kongressen och gick från ersättare till ordinarie i RFSLs förbundsstyrelse.

Vi ses självklart nästa år igen!!!

Här kan du läsa mer om vad som hände under kongressen;

RadioAktiv (SSUs radio som sände under kongressen)

QX

QX (kongressfesten)

RFSL