HBT-sossars valbåt väckte uppmärksamhet

Gays Make Waves i Sjöstaden. Foto: Peter FrejhagenSocialdemokraterna satsar på väljare som vill öka jämlikheten för homo- och bisexuella samt transpersoner (hbt). Det skedde genom den flytande valstugan M/S Lovisa. Under regnbågsflagg besökte vi några bryggor i Stockholm mellan den 7 och 10 september 2006.  Bakom satsningen stod Hbt-socialdemokrater, Socialdemokraterna och SSU i Stockholm samt LO-distriktet i Stockholms län.

Tusentals personer såg den regnbågs-smyckade röda stugan på Street (Hornstulls Strand) och i Hammarby Sjöstad. Valbåten besöktes av s-borgarråden Teres Lindberg, Py Börjesson och Leif Rönngren, landstingspolitikerna Håkan Andersson och Per-Olof Ångman samt samhällsbyggnadsminister Mona Sahlin och riksdagsledamoten Börje Vestlund och många många fler.

- Sossarna regnbågsbåt är hbt-valets mest spektakulära insats. Därmed visar vi att hbt-frågor som jämlikt äktenskap och slut på hatbrott är viktiga för den politik vi vill föra om vi får väljarnas stöd,säger Martin Engman, ordförande för Hbt-socialdemokrater.

INTERVJUER

Vi har ställt frågan till våra företrädare som fanns på plats vid valbåten hur vi skapar ett mer inkluderande Stockholm och varför HBT-personer ska rösta på socialdemokraterna. Lyssna på svaren här.

Börje Vestlund, riksdagsledamot från Stockholms Stad

Teres Lindberg, demokrati- och integrationsborgarråd (s) i Stockholm

Leif Rönngren, Gatu- och fastighetsborgarråd (s) i Stockholm

BILDER

Solen sken och mycket folk var ute när vi la till vid kajerna. Här kan du se bilder både från Street och från Sjöstaden.

Street (Hornstulls Strand)

På lördagen kl 16.00 la vi till och Martin Engman, ordförande, och Mia Sundelin, vice ordförande, fanns på plats på valbåten både på Street och Sjöstaden.

Demokrati- och integrationsborgarrådet Teres Lindberg deltog och samtalade med väljare i flera timmar, här på akterdäck på M/S Lovisa.

Mona Sahlin tittade förbi och fikade på kajen tillsammans med väljare och delar av styrelsen i HBT-socialdemokraterna.

Hammarby Sjöstad

På söndagen kl 12.00 la vi till vid Hammarby Sjöstad precis vid färjeläget. Solen sken och det var varmt så massor av människor var ute.

Borgarråden Leif Rönngren och Py Börjesson samt riksdagsledamoten Börje Vestlund fanns på plats för att samtala med väljare. Många satte sig också på akterdäck med en kaffe och läste tidningen i solskenet.

Många människor var inblandande i arbetet med denna valstuga och här vill vi speciellt nämna Lena Dahlström (på bilden till höger) som är vår biträdande kommunsekreterare i arbetarekommen och sjöstadsbo. Vidare Lasse Åsberg som är ombudsman och de som höll i det praktiska Peter Frejhagen, kassör HBTs och Jerry Adbo, ombudsman på LO-distriktet. På det hela taget var det en mycket skön helg med många möten och nyfikna människor som kom ombord M/S Lovisa.

Nu gäller det.

Ska Alla Med? Du Avgör På Söndag!

Läs även om arrangemanget på QX på följande länkar.

Före: http://www.qx.se/nyheter/artikel.php?artikelid=4628

Efter: http://www.qx.se/nyheter/artikel.php?artikelid=4638