Hela socialdemokratin samlad under Pride 2006

Stockholm Pride 2006

Socialdemokraterna, LO och dess förbund, SSU och S-studenter är samlade under årets Stockholms Pride. Arbetarrörelsen har tillsammans byggt upp ett folkets park inne i Pride Park. De politiska samtalen är ständigt pågående och förs inne i Pride House såväl som i parken. Samtalen blandas med glitter och glamour, chokladhjul, spiktävlingar och mer därtill.

För oss socialdemokrater handlar Pride om mångfald och respekt för varandra. Alla ska respekteras oavsett sexuell läggning. För oss är det självklart att kämpa för ett samhälle för alla.

Alla ska med. Så enkelt är det!

Detta är järngänget som höll igång tältet och ska ha en stor eloge för en väl genomfört arrangemang.

Från vänster, Mia Sundelin, vice ordförande HBT-socialdemokraterna, Peter Frejhagen, kassör HBT-socialdemokraterna och Lasse Åsberg, ombudsman Stockholms arbetarekommun.

Vi värvade 20 medlemmar och samtalade med hundratals människor. Höll sju seminarier och hade en fantastisk uppslutning av kommunalråd, landstingsledamöter, riksdagsledamöter och statsråd. I paraden delades det ut 4 000 rosor och samlade över hundra i vår sektion. Det var en väldigt lyckad vecka.

Här nedan hittar ni bilder, artiklar och filmer om veckan som gått.

Klicka här för att se detaljerat festivalprogram

Bilddagbok från festivalen
Pridefestivalen är nu i full gång. I Hbt-sossarnas tält myllrar det av besökare. Politikerna löser av varandra och under invigningsdagens mingel är det politiska samtalet ständigt pågående. Vi träffar partisekreterare Marita Ulvskog, samhällsbyggnadsminister Mona Sahlin, utbildnings- och kulturminister Leif Pagrotsky och integrations- och jämställdhetsminister Jens Orback. Dessutom möter vi ett flertal socialdemokratiska riksdagsledamöter och många kandidater på våra listor till våra landsting och kommuner.

onsdagens bilder   torsdagens bilder  fredagens bilder  lördagens bilder  söndagens bilder

Sex miniseminarier i tältet
Nytt för i år var att vi under festivalen höll sex miniseminarier i tältet modererade av Eric Sundström, AiP:s chefredaktör. De som fanns på plats fick lyssna till riksdagsledamöter, landstingsråd och kommunalråd föra samtal kring HBT-frågorna.

Rubrikerna var "Så skapar vi ett Stockholm värdigt Europride 2008", "Hets mot homosexuella – hur stoppar vi hatet?", "Dam slår dam - kan man hindra våld i nära relationer?", "Vad har etnicitet och sexualitet med varandra att göra?", "Ökar hbt-jämlikhet genom samarbete över partigränserna?" och "Så erkändes det homosexuella föräldraskapet". Här kan du läsa korta referat av dem.

Läs hela artikeln

Mona Sahlin och Jens Orback träffar representanter för den lettiska och polska HBT-rörelsen

Mona Sahlin och Jens Orback träffar lördagen den 5 augusti representanter för HBT-rörelsen i Lettland och Polen på M/S News vid Nybrokajen.

Tillsammans med representanter för HBT-socialdemokraterna och borgarrådet i Stockholm, Leif Rönngren, kommer Sahlin och Orback att äta lunch med de inbjudna gästerna och diskutera situationen för HBT-personer i Lettland och Polen.

Internationell konferens om hatbrott 2008
En socialdemokratisk regering inbjuder till en internationell regeringskonferens kring hatbrott. Det säger socialdemokraternas partisekreterare Marita Ulvskog.

År 2008 står Stockholm värd för Europride. I samband med arrangemanget inbjuder en socialdemokratisk regering till en internationell regeringskonferens kring hatbrott, homofobi och mänskliga rättigheter. Det säger socialdemokraternas partisekreterare Marita Ulvskog i dag.

Läs hela artikeln

”HBT-frågorna handlar om mänskliga rättigheter och demokrati”

Torsdagen den 3 augusti utfrågades integrations- och jämställdhetsminister Jens Orback av RFSL. Till lokalen i Pride House hade ett tjugotal besökare kommit trots det regniga vädret.

Jens inledde utfrågningen med att berätta att HBT-frågorna handlar om mänskliga rättigheter och demokrati. Han poängterade även vikten av att ingen diskrimineras enlig lagen. All diskriminering strider mot demokratin som helhet.

Läs hela artikeln

”Det är inte synd om regnbågsbarnen”
Under första dagen av Stockholm Pride-festivalen hölls seminariet ”Regnbågsbarnen - från väntad bebis till älskad unge” i Pride House, som under festivalen huserar i Mariaskolan på söder. Seminariet är ett av HBT-socialdemokraternas bidrag till årets festival, under vilken ett flertal olika arrangörer bidrar med musikuppträdande, paneldiskussioner och andra aktiviteter för festivalbesökare och intresserad allmänhet.

Se seminariet:

Regnbågsbarnen; Inledning Anders Selin.wmv