Sex miniseminarier i tältet

Så Skapar vi ett Sverige värdigt EuroPride 2008

Vi möter Bengt-Urban Fransson, kommunalråd i Ajreplog, Juan Cebrian, landstingsledamot i Stockholm, och Börje Vestlund, riksdagsledamot från Stockholm, i ett samtal om vad som bör göras för att Stockholm ska vara en god värd för Europride 2008.

Hets mot homosexuella – hur stoppar vi hatet?

Vi möter Anders Bengtsson, riksdagsledamot i konstitutionsutskottet, i ett samtal om hets mot homosexuella. Anders Bengtsson drev att homosexuella skulle inkluderas i hetsförbudets skydd, har hållit självförsvarskurser för hbt-personer, och kräver nu att hetslagen skärps.

Dam slår dam - kan man hindra våld i nära relationer?

Vi möter Elisebeht Markström, riksdagens första öppet lesbiska ledamot, som startade kvinnojoursrörelsen SKR och var dess första ordförande. Elisebeht samtalar om våld i nära relationer och vad vi kan göra för att få slut på eländet.

Ökar hbt-jämlikhet genom samarbete över partigränserna?

Vi möter riksdagsledamöterna Börje Vestlund och Anders Bengtsson, och riksdagskandidaten Jonas Gunnarsson i ett samtal om hur man bör arbeta för att öka jämlikheten för hbt-personer. Har riksdagens hbt-grupp spelat ut sin roll?

Vad har etnicitet och sexualitet med varandra att göra?

Vi möter riksdagsledamöterna Maryam Yazdanfar och Maria Hassan, och landstingsledamot Juan Cebrian i ett samtal om hur etnicitet och sexualitet hänger samman och vad som skiljer frågorna åt.

Så erkändes det homosexuella föräldraskapet

Vi möter Marianne Carlström, riksdagsledamot i 21 år, som bland annat ansvarade för att avskaffa diskrimineringen av barn till homosexuella, och drev en jämlik adoptionslagstiftning så att homosexuella nu kan prövas för att bli adoptivföräldrar.

Vi är otroligt stolta över att vi fick möjlighet att ha Erik Sundström som moderator för alla sex miniseminarier och vi är också stolta att få avsluta serien med Marianne Carlström. HBT-socialdemokraternas ordförande Martin Engman avtackade dem både med några väl valda ord samt presenter och blommor.

Sidan uppdaterades senast: 2006-08-09 17:14