Hela socialdemokratin var samlad under Pride 2007

Socialdemokraterna, LO och dess förbund, SSU och S-studenter, S-kvinnor, Avantgarde och Sveriges Kristna Socialdemokrater var samlade under årets Stockholms Pride.

Samtalen blandades med glitter och glamour, chokladhjul, spiktävlingar och mer därtill så vi hoppas att vi ses i även nästa år!

Bilddagbok från festivalen

I Hbt-sossarnas tält var fullt av av besökare hela tiden. Politikerna löste av varandra och under invigningsdagens mingel var det politiska samtalet ständigt pågående. Du kunde möta vår partiledare Mona Sahlin, ett flertal socialdemokratiska riksdagsledamöter och förtroendevalda från landsting och kommuner runt om i Sverige, LO:s andre vice ordförande Ulla Lindqvist och andra företrädare från LO-förbunden, företrädare från S-kvinnor, SSU, S-studenter och självklart mötte du också aktivister från HBT-socialdemokrater mfl.

Bildspel av Alexandra på YouTube

Miniseminarier i tältet

Även i år hade vi under veckan olika miniseminarier i vårt gemensamma seminarietält med företrädare från alla våra olika grenar i arbetarrörelsen. I HBT-socialdemokraters fall är de modererade av Eric Sundström, AiP:s chefredaktör.

TORSDAG DEN 2 AUGUSTI 2007
15.00 Hur ska det Könsneutrala äktenskapet bli verklighet?
Möt Fredrik Lundh och Hillevi Larsson, riksdagsledamöter i Civilutskottet, samt Börje Vestlund, riksdagsledamot och ordförande i HBT-gruppen i riksdagen, i ett samtal om det könsneutrala äktenskapet, konstruktion och process för att det ska bli verklighet under denna mandatperiod.

16.00 Så skapar vi ett Stockholm värdigt Europride 2008
Möt Jonas Gunnarsson, Vice ordförande kommunstyrelsen Hammarö, och Mia Sundelin, ordförande HBT-socialdemokrater, i ett samtal om vad som bör göras för att Stockholm ska vara en god värd för Europride 2008 nästa år.

FREDAG DEN 3 AUGUSTI 2007
15.00 Ökar hbt-jämlikhet genom samarbete över partigränserna?
Möt riksdagsledamöterna Börje Vestlund, och Caroline Helmersson Olsson, och Jonas Gunnarsson, Vice ordförande kommunstyrelsen Hammarö, i ett samtal om hur man bör arbeta för att öka jämlikheten för hbt-personer. Har riksdagens hbt-grupp spelat ut sin roll?

17.30 Vad har etnicitet och sexualitet med varandra att göra?
Möt riksdagsledamoten Maryam Yazdanfar och Tara Twana, ordförande avantgarde Stockholm, i ett samtal om hur etnicitet och sexualitet hänger samman och vad som skiljer frågorna åt.

Klicka här nedan för att se detaljerat program för våra miniseminarier i tältet.

HBT-socialdemokrater

LO

Avantgarde
Ungdomshäng på Street, Hornstulls Strand!

Nytt för i år var att hela arbetarrörelsen också finns på Street tack vare ABF på torsdag och fredag kl 13-22. Här kunde du genom SSUs försorg helt gratis lyssna på musik, debatter och andra aktiviteter som avlöste varandra, eller kanske badade du från LO-distriktet Stockholms läns husbåt M/S Lovisa som låg förtöjd utanför vid ångbåtsbryggan.