Låt inte Kd avskaffa äktenskapet

Idag tisdag lägger socialdemokraterna, vänsterpartiet och miljöpartiet tillsammans fram ett helt färdigt lagförslag som möjliggör för en könsneutral äktenskapslag att träda i kraft redan den 1 januari 2010.

Alla riksdagspartier stödjer förslaget med en könsneutral äktenskapslag utom kristdemokraterna. Med det utarbetade lagförslaget hoppas de tre partierna att många borgerliga ledamöter ska ta tillfället i akt och rösta igenom en könsneutral äktenskapsbalk.

- Riksdagens ledamöter får nu en historisk möjlighet att säga att all kärlek är lika mycket värld. Jag hoppas att det finns några kloka personer i det borgerliga blocket som inte vill kompromissa om lika rättigheter. Inga barn i Sverige ska behöva förklara varför deras föräldrar har ingått partnerskap och inte äktenskap. Jag kan inte längre acceptera att Reinfeldt låter kristdemokraternas förlegade syn på människovärdet bestämma, säger socialdemokraternas partiledare Mona Sahlin i en kommentar.

Sidan uppdaterades senast: 2008-10-08 22:08