Många sossar på Rfsl-kongressen

RFSLs ordinarie kongress hölls i Malmö, på Slagthuset, mellan den 17-19 mars 2006. HBT-socialdemokrater hade tre representanter på plats som höll bokbord och utställning, och värvade flera nya medlemmar. HBTs hade även flera medlemmar som deltog som ombud eller förtroendevalda på kongressen.

Även om vår monter hamnade i ett hörn så hjälpte vår möblering till att få folk att komma och se vad vi hade att erbjuda. Av alla som var där så syntes vi mest, mycket tack vare vår 4*3 meter stora mångfaldsros som hängde på väggen.

Ute i denna "coola" lokal så fanns tv-apparter utställda så man kunde se debatterna utan att behöva gå in i kongresshallen. Här sitter Mia Sundelin, vice ordförande HBTs, och Börje Vestlund, riksdagsledamot (s), och lyssna på debatten.

Jens Orback, integrationsminster (s), fick äran att inleda förhandlingarna och han talade om regeringens arbete för HBT-rättigheter i Sverige och världen.

Även Börje Vestlund, riksdagsledamot (s) och långvarig föreningsaktiv i RFSL, fick säga några ord till ombuden om vad vi gör på riksdagsnivå.

Jens Orback och Mia Sundelin fick även öjlighet att samtala lite om framtiden vid vår monter. Det var ett givande möte hälsa Mia.

Hans Boskär, kommunpolitiker i Örebro och ombud på kongressen, och Börje Vestlund fick också möjlighet att samtala vid montern.

Tack vare partistyrelsen så kunde vi skicka dessa personer att företräda partiet på plats när hundratals HBT-personer samlas för att staka ut riktningen för RFSLs arbete för HBT-rättigheter. Vi lyckades med att värva många nya medlemmar till partiet men också synas och höras i ett sammanhang och många och långa diskussioner fördes under helgen.

TopGallery