Du ljuger, Nyamko Sabuni!

2007-05-17

Du ljuger, Nyamko Sabuni

• Nyamko Sabuni förfalskar historien när hon säger att det skulle varit en borgerlig regering som införde partnerskapslagen, säger Mia Sundelin, ordförande HBT-socialdemokrater

I dagens kvart i fem-ekot intervjuas Nyamko Sabuni och säger att ”Alla viktiga reformer på hbt-området har genomförts av borgerliga regeringar” och ger några exempel. Hon nämner bland annat att den borgerliga regeringen ”tog bort begrepp som att homosexualitet skulle vara en sjukdom” och att ”partnerskapslagen också infördes av en borgerlig regering”.

Socialstyrelsen, som är en oberoende myndighet, tog bort homosexualitet som en sjukdom 1979, vilket betyder att regeringen i sig inte var inblandad i beslutet. Partnerskapslagen beslutades i riksdagen 1994 genom ett riksdagsinitiativ. Något förslag från regeringen kom aldrig, eftersom kristdemokraterna fick med sig regeringen om att inte lägga en proposition. När riksdagsinitiativet kom upp till omröstning röstade en tredjedel av folkpartiets ledamöter nej till lagen.

• I denna process inom riksdagen var socialdemokraterna i allra högsta grad drivande, det är upprörande när ministern så uppenbart vill förfalska Sveriges hbt-historia, avslutar Mia Sundelin

För mer information:

Mia Sundelin, ordförande