HBTs förnyade 1:a majtåget i Stockholm!!!

Så har 2007 års första maj firande avslutats, i alla fall den mer formella delen. Årets tåg kändes större än förra årets. Kanske är det så att många av förra årets "soffliggare" kände ett behov att visa sin ståndpunkt i år när Alliansens politik märks av mer och mer.

Nytt för i år var att Hbt-sossarna tillsammans med SSU och S-studenter hade bilar med musik. Vi kände att det är dags att göra handling av orden "vi måste förnya oss". Det här var en början - att skapa glädje kring första majtåget - lite "pridestämning".

En och annan rynkad näsa syntes när The Ark sjöng för full hals Sveriges bidrag i Eurovisionsschlagerfestivalen. De rynkade näsorna slätades dock ut när Internationalen för första gången ljöd ur högtalarna och vid nästa schlager, disco eller vad det var för låt som kom efter så så dansades det på gatorna och klappades takt på trottoarerna.

Det är väl precis såna här saker det handlar om när vi säger att vi måste förnya oss. Vill vi få in nya, unga, fräscha medlemmar i vårt parti måste vi våga vara nya och fräscha... unga kan vara svårt för en del av oss att vara.

Så låt oss få in mer glädje i politiken, hitta konstruktiva lösningar på det vi ser som problem istället för att gnälla på andra, våga förnya oss. Till och med vädermakterna gillade vårt tilltag med musik och glädje första maj. Efter en kylig och molnig inledning kom solen fram och värmde.

Läs mer om första maj på Stockholms arbetarekommuns hemsida här.

Mia Sundelin
ordförande