Be Pride! ´cause We are family!

Sedan 1969 har hbt-personer kämpat för sina rättigheter i mer organiserad form än tidigare. Upploppen vid Stonewall i New York 1969 kom att bli starten för den världsomfattande hbt-rörelse som nu vuxit fram och som Hbt-socialdemokrater är en del av.

Stockholm Pride handlar om frigörelse i olika former, frigörelse från heteronormen, från förtryck, från förföljelse, från olika behandling och så vidare. Pridefestivalen handlar också om kärlek och kärlek på lika villkor! Pride är en tid för fest, glädje, umgänge och politik.

För oss socialdemokrater är det en självklarhet att fira Stockholm Pride, vi sätter människovärdet och kärleken först! Idag när festivalen pågår i Stockholm kämpar människor, världen över, för sin rätt att få vara sig själva. Till exempel har i Litauen helt nyligen införts lagar som förbjuder exponering av och informationsspridning om homo- och bisexualitet. men även här i Sverige har inte transpersoner samma rättigheter som alla andra utan diskrimineras. Dessutom är spridningen av hiv är alarmerande. Detta är några exempel på högaktuella frågor som vi tillsammans med hela arbetarrörelsen och det övriga hbt-communityt driver.

Vi hälsar alla välkomna till arbetarrörelsens sektion i Pridepark och Prideparade. Kom in i våra tält och diskutera politik, bli medlem eller skänk en gåva till vår internationella insamling för att hjälpa våra kamrater i Litauen.

Sidan uppdaterades senast: 2009-07-29 14:47

TopGallery