Våra arrangemang under Stockholm Pride 2011

Socialdemokraternas dag 3 augusti

Kl. 13.15-14.00
Samtal med Veronica Palm, riksdagsledamot (S) och ledamot i partistyrelsen och verkställande utskottet.

Kl. 14.00-15.00
Välkommen till mingel med Hbt-socialdemokrater och andra socialdemokrater. Vi bjuder på lite smått att tugga på. För den som vill finns en bar att handla i.

Kl. 15.00-16.00
Seminarium: En human könstillhörighetslag? Medverkar gör Lena Hallengren, riksdagsledamot (S)/vice ordförande i socialutskottet och Lukas Romson, jämlikhetskonsult och styrelseledamot Hbt-socialdemokrater Stockholm.

Kl. 16.15-17.15
Seminarium: Surrogatmödraskap. Medverkar gör bland andra Barbro Westerholm, riksdagsledamot (Fp) och Robert Skoglund, surrogatförälder och ordförande Hbt-socialdemokrater Sörmland.

OBS! Samtliga programpunkter ovan sker i Spegelsalen på Berns (ett stenkast från Kungsträdgården).

VÄLKOMMEN!

Gå med oss i prideparaden den 6 augusti!

Vi samlas i Tantolunden (bredvid fotbollsplanen - håll utkik efter våra röda fanor) för gemensam picknick, plakatmålning och mingel kl. 10.30.

Vi går tillsammans med våra vänner i LO, SSU, S-kvinnor med flera! Dresscode: Ta på dig något rött.

Varmt välkommen du också!

Uttalande 2011-07-22

Hbt-socialdemokrater avstår medverkan med tält i Kungsträdgården

Hbt-socialdemokrater väljer att inte ha något tält/utställningsplats i Kungsträdgården under årets Stockholm Pride. Detta på grund av att vi haft svårigheter att nå en acceptabel lösning vad gäller kostnaden för deltagandet med Stockholm Pride. Redan i våras blev Hbt-socialdemokrater lovade en communityrabatt på tält-/utställningskostnade​n. En rabatt som andra (och betydligt resursstarkare) föreningar inom hbt-communityt får. Men det löftet backade Stockholm Pride från när det så vad dags att skriva avtal och menade att Hbt-socialdemokrater inte uppfyllde kriterierna för att få rabatt. Då påbörjade vi en förhandling med Stockholm Pride via deras ordförande och kom överens om en kompromiss som båda parter var nöjda med. Men två dagar efter att vi kommit överens om kompromissen meddelar Stockholm Pride att den överenskomna lösningen inte längre gällde eftersom Stockholm Pride dagen efter vi träffat vår överenskommelse valt att ändra kriterierna för att få rabatt.

I formell mening är muntliga avtal och överenskommelser lika giltiga som skriftliga. Men det vi vänder oss mest emot är bristen på heder och respekt för ingångna avtal och löften samt som Stockholm Pride visar upp. Och vi är djupt oroade över den brist på moral och etik som Stockholm Pride visar upp genom att ändra spelreglerna vartefter det passar dem.

Hbt-socialdemokrater kommer att genomföra några av de planerade aktiviteter under årets pridefirande på annan plats än i Kungsträdgården vilket var planerat från början. Och vi kommer självklart att gå i paraden på lördag! Håll utkik här på vår facebooksida för mer information då vi uppdaterar den vartefter vi får saker och ting klara.

Information om Pride Paraden kommer uppdateras på http://www.facebook.com/event.php?eid=197108333674277

Vi beklagar djupt att vi hamnat i den här situationen och vi hade önskat en annan utgång. Men med hänvisning till ovanstående kände vi att vi inte kunde komma till någon annan slutsats än att avstå medverkan.

Vi önskar alla pridebesökare och våra kamrater och kollegor inom hbt-communityt, från höger till vänster, en fantastisk pride.

Anders Selin, förbundsordförande
Hbt-socialdemokrater Sverige