Broderskap skördar framgångar i biståndsfrågan

Broderskapsrörelsen skördar framgångar i biståndsfrågan

I flera år har Broderskapsrörelsen – Sveriges kristna Socialdemokrater drivit frågan om att en procent av Sveriges bruttonationalinkomst (BNI) skall gå till bistånd. Nästa år når riksdag och regering målet och vi är väldigt glada för att Göran Persson med sådan kraft prioriterar en procentsmålet och att han visar sådan stolthet över det.

- Biståndspolitiken bygger på att stärka och utveckla demokratin i olika länder. Vi strävar efter och arbetar för att en utveckling skall ske i de länder som vi är med och stödjer. Jag blir väldigt glad över att vi nu når målet med en höjning av biståndet till en procent, säger Anna Kettner, medlem i Broderskapsrörelsen och landstingsråd i Stockholm.

- Vi beslutade om en höjning av biståndet vid partikongressen 2001 i Västerås, så det har tagit fyra år. Nu står vi äntligen vid mållinjen för en mycket viktig solidaritetsfråga. Att höja biståndet sänder klara signaler om att Sverige tar ett ansvar för att medverka till att skapa en utjämning mellan syd och nord, fattig och rik, i världen, avslutar Anna Kettner.

För vidare kontakt och information kontakta Anna Kettner
Mobil: 070-738 00 32 eller Samuel Stengård på mobil 070-302 51 75