Broderskap välkomnar Mona Sahlin som partiledare

Broderskapsrörelsen välkomnar valberedningens förslag att nominera Mona Sahlin till ny partiledare för socialdemokraterna.

– Med Mona Sahlin som partiledare har socialdemokraterna möjligheten att nå och engagera nya grupper, framför allt i storstadsområden där vårt parti tappat mycket under senare år, säger förbudsordförande Peter Weiderud.

Mona Sahlin har även visat särskilt intresse för några av Broderskapsrörelsens hjärtefrågor, nämligen jämställdhet, integration och de svaga grupperna i samhället.

– Mona Sahlin har en förmåga att politiken begriplig och lustfylld för såväl partmedlemmar som väljare. Mona Sahlin har även den erfarenhet och uthållighet som krävs för att bli partiledare. Hon har varit med länge, gått igenom stora svårigheter, orkat igenom och kommit stärkt ur dem, säger Peter Weiderud.

– Broderskapsrörelsen har hela tiden drivit kravet på en kvinnlig partiledare efter Göran Persson. Det handlar om partiets trovärdighet i viktiga socialdemokratiska frågor som rättvisa och jämställdhet. Vi är helt enkelt inte trovärdiga när vi kräver fler kvinnor i bolagsstyrelserna, om vi inte tillämpar de principerna själva.

– Med Mona Sahlin som partiordförande kan vi se fram emot en socialdemokratisk regering med Mona Sahlin som statsminister år 2010.