Fastighetsskatten är stabil och rättvis

Kristdemokraten Torsten Lindströms svar den 14 juli på min artikel om fastighetsskatten förstärker bilden av förslaget om slopad fastighetsskatt som ogenomtänkt och opportunistiskt. Lindström påstår att en slopad fastighetsskatt ska finansieras av en kommunal serviceavgift på 2800 kronor per villa, men nämner inte att avgiften på 2 800 kronor endast ger 7,5 miljarder av de 30 miljarder som slopad fastighetsskatt innebär.
Han nämner heller inte att för dem med låga inkomster och låga taxeringsvärden uteblir lättnaderna. Förslaget är oöverblickbart eftersom man vill ersätta en statlig skatt, med en kommunal avgift, men skulle innebära skattelättnader på tiotusentals kronor per år i områden med höga taxeringsvärden, främst Stockholm, andra storstäder och populära kustområden. I Västmanland skulle många västeråsare få mindre skatt, medan det i andra delar av Västmanland inte gör någon skillnad eller till och med kan innebära ökningar, om kommunerna väljer att ta ut hela det föreslagna beloppet.
Ekonomins globalisering gör att inkomstskillnader ökar, mellan människor och regioner. Samma globalisering gör det också svårt att med hjälp av skatter utjämna skillnaderna. Därför måste vi vara varsamma med de skattebaser som fördelar resurserna och gör vårt samhälle mer jämlikt. Fastighetsskatten är en stabil skatt som rättvist fördelar samhällets resurser från fattig till rik och ger sex gånger så mycket som förmögenhetskatten och nästan lika mycket som den statliga inkomstskatten till den gemensamma välfärden.
Skatt är viktiga frågor. Det handlar ytterst om det gemensamma bärandet av varandra och en investering i civilisation. De måste utformas på ett sätt som inger förtroende hos befolkningen och så att de underlättar för arbete, kreativitet och en god samhällsutveckling.
Vi ska komma tillrätta med orimliga tröskeleffekter genom att utveckla och inte avveckla fastighetskatten. Även om inte kristdemokraterna inser det, är jag övertygad om att en majoritet av väljarna kommer att göra det den 17 september.

Peter Weiderud
Broderskapsrörelsen - Sveriges kristna socialdemokrater