Studieresa Palestina-Israel i november

Socialdemokrater för tro och solidaritet arrangerar en studieresa till Palestina och Israel - där vi packar med oss socialdemokratins värderingar. Du kommer att delta i en grupp med deltagare från olika delar av landet, i blandade åldrar och får med egna ögon se kampen för fred och rättvisa.

Vi kommer att möta palestinier på Västbanken som lever under ockupation och är förhindrade av Israel att röra sig fritt och som är hårt utsatta av bosättare som tar mer och mer palestinsk mark. Efter snart 50 års ockupation som inneburit många dödsoffer, många unga palestinier och barn i fängelse och många familjer som fått sina hem förstörda, kan det vara svårt att tro på en framtid i fred och rättvisa. Men det finns förstås palestinier som kämpar för att rättvisan och ickevåldet ska segra. Deras röster vill vi lyssna till!

Vi kommer också träffa israeler som kämpar mot sitt lands officiella politik och har en vision om att fred och rättvisa ska kunna gälla både israeler och palestinier. Dessa hjältar som kämpar i motvind behöver vårt stöd! Deras kamp utövas både för personer som är orättvist behandlade inom Israels gränser och för palestinier på Västbanken och Gaza.

Det kan vara svårt, men om det går att få tillstånd att komma in i Gaza, omprioriteras resan så att de som vill åka till Gaza får möjlighet att göra det. Om inte, planeras ett besök vid gränsen till Gaza, där det också finns israeliska fredsaktivister som motsätter sig israeliskt militärt våld mot palestinierna i området.

Det är viktigt att vi i omvärlden fortsätter att se, uppleva och rapportera om vad den infekterade konflikten i Israel och Palestina innebär för de som lever mitt i den varje dag, hela sina liv. Fler röster ger större möjligheter att förändra läget. Därför är just ditt deltagande så viktigt: Följ med!

FAKTA

Pris: 7 200 kr inkluderar flyg till och från Arlanda, transporter i området, logi, frukost, en huvudmåltid per dag, entréer, tolk/guide.

Restider: 20-27 november 2016. 20/11 Flyg Arlanda 6.15. Ankomst Tel Aviv 12.00. 27/11 Flyg Tel Aviv 13.00. Arlanda 16.50.

Besök i Jerusalem, Betlehem och Ramallah inkluderas i resans program.

Reseledare/Information: Lena Lönnqvist, Socialdemokrater Tro och Solidaritet, Dalarna, 070-590 8884 lena.lonnqvist@folkbildning.net

Intresseanmälan mailas till: Lena Lönnqvist lena.lonnqvist@folkbildning.net senast 1 oktober 2016.

Antalet platser är begränsade och ska fördelas på olika åldrar.

Ett mål är att resedeltagarna genom studier förbereder sig för resan.

Resan arrangeras av Socialdemokrater för tro och solidaritet med stöd av Olof Palmes minnesfond och i samarbete med SSU.

OBS ATT DET INTE LÄNGRE GÅR ATT ANMÄLA SIG TILL RESAN! Vi välkomnar varmt er som anmält er och fått en plats - och önskar er en trevlig resa!

Sidan uppdaterades senast: 2016-09-16 15:41