Socialkämpen Ingemar Simonsson död

Ingemar Simonssonavled hastigt efter en olycka vid kallbadhuset vid Ribbersborg i Malmö. Han blev påkörd av en lastbil som backade för att lämna varor.

För oss broderskapare är saknaden efter Ingemar stor. Han var en tydlig profil och känd som prästen som ständigt ställde upp för att påtala orättvisor och övergrepp. Han var orädd och snabb att kritisera feghet, missförhållanden och ge röst åt de utsattas situation. Han var aktiv i Malmö broderskapsgrupp och var under flera år ordförande i Skånes broderskapsdistrikt och ledamot i Förbundsstyrelsen. Hans insatser var främst att påtala och driva aktuella frågeställningar. Under många år hade Ingemar och prästkollegan Mårten Werner ett mycket uppskattat radioprogram där de med olika politiska infallsvinklar diskuterade och svarade på synpunkter från Malmöborna.

På Malmö Kyrkliga Stadsmission var Ingemar aktiv in i det sista. Som en frivilliginsats svarade han regelbundet för gudstjänster och dök ofta upp för att möta besökare och fika en stund.

Få präster kan mäta sig med Ingemar i att föra fram budskapet i media. Det var honom man ringde till från olika redaktioner för att få en snabb kyrklig replik i en aktuell fråga. I sin förkunnelse ställde han de moraliska kraven högt. Men de vilade i oändlig nåd när man inte orkar.

Ingemar Simonsson stod för en radikal helhet i människo- och samhällssyn. Han blev upprörd när han såg att man vill hålla isär tro och politik för att kunna kompromissa och göra de politiken hanterlig. Hans kritik var vassast när det fanns anledning till kritik i de egna leden och i kyrkan. Men han var marmast och mest lyhörd när han satt på tu man hand med någon som i trångmål sökte prästens hjälp och stöd.

Må han nu vila i frid.

Bengt Ingvarsson