Starka moderater ett hot mot biståndspolitiken

- En borgerlig valseger riskerar att flytta tillbaks positionerna för ett starkt svenskt bistånd, vår militära alliansfrihet och värnandet av en internationell rättsordning, skriver förbundsstyrelseledamot Ulf Bjereld i Dagen.

Det är glädjande att Cecilia Malmström i sin replik (Dagen 18/7) på min artikel om de borgerliga partiernas utrikespolitik (Dagen 4/7) lyfter fram frågorna om vapenexporten till diktaturen i Saudiarabien, vapenembargot mot Kina, samt behandlingen av de egyptiska medborgarna vid utvisningen till Kairo med hjälp av ett CIA-plan. I dessa frågor finns en åsiktsgemenskap mellan socialliberaler och den kristna vänstern. Broderskapsrörelsen har också inom socialdemokratin arbetat för en förändring av regeringens linje.
Däremot är det ju ingen hemlighet att det inom folkpartiet finns många socialliberaler som med växande förtvivlan åser partiets agerande i en del andra utrikespolitiska frågor, som till exempel fixeringen vid kravet på svenskt Nato-medlemskap och att ledande folkpartister på fullt allvar argumenterat för att Sverige skulle delta på USA:s sida som krigförande part i Irak.

Cecilia Malmström tar upp skillnaderna mellan socialdemokraterna och vänsterpartiet/miljöpartiet i utrikespolitiken. Retoriskt undrar hon om ett fortsatt socialdemokratiskt regeringsinnehav medför att Sverige går ur EU eller lägger ned förvaret.
Vid en ny valseger kommer socialdemokraterna att vara mycket större än samarbetspartierna. Därför kommer frågan om EU-utträde eller försvarsnedläggning inte på tal. Men vid en valseger för den borgerliga alliansen blir situationen annorlunda. Då blir moderaterna sannolikt störst, förmodligen större än de tre övriga borgerliga partierna tillsammans.
Moderaterna vill sänka biståndet, tillsammans med folkpartiet föra in Sverige i Nato och moderater och folkpartister försvarade länge USA:s folkrättsvidriga krig i Irak.
Så min oro kvarstår. En borgerlig valseger riskerar att flytta tillbaks positionerna för ett starkt svenskt bistånd, vår militära alliansfrihet och värnandet av en internationell rättsordning.

Ulf Bjereld
Förbundsstyrelseledamot