Om oss

Socialdemokrater för tro och solidaritet samlar socialdemokrater som vill förena sin religiösa övertygelse och tro med sitt politiska engagemang. Vi är en integrerad del av arbetarrörelsen och det socialdemokratiska arbetarepartiet, men också rotade i gränsöverskridande ekumenisk rörelse.

Broderskapsrörelsen - Sveriges Kristna Socialdemokratiska Förbund - bildades för 80 år av och för dem som var för radikala för församlingen och för religiösa för arbetarekommunen. I uppbyggandet av folkhemmet bidrog Broderskapsrörelsen till att vaccinera mot högerinflytande i svensk kristenhet. Vår historiska uppgift har varit att påverka kristenheten till ökat ansvarstagande i omvandlingen av samhället och att påverka arbetarrörelsen både i dess syn på troende och i våra viktiga politiska frågor som socialpolitik, miljöfrågor och internationell solidaritet. Denna uppgift är alltjämt högaktuell, men gäller idag inte bara den kristna, protestantiska delen av samhället.

Kristna, muslimer, judar och andra religioner är en självklar del av dagens mångreligiösa Sverige. Därför är Socialdemokrater för tro och solidaritet idag ett förbund för alla som delar vår ideologi. Du måste inte ha en tro för att vara medlem hos oss. Men vår politik inspireras av tron på att alla människor är en del av Guds skapelse.

Socialdemokrater för tro och solidaritet är lite rödare, lite grönare - vi glöder för fred, frihet och rättvisa.

Vi har omkring 2.500 medlemmar och ett 80-tal registrerade grupper runtom i landet. Om du vill vara med och engagera dig, eller stödja oss i vårt arbete så är du hjärtligt välkommen som medlem!

Vår förbundsordförande heter Ulf Bjereld. Vice ordförande är Mariam Osman Sherifay. Information om hela förbundsstyrelsen finns här.

Socialdemokrater för tro och solidaritet har ett litet förbundskansli, som leds av förbundssekreterare Hans Josefsson. Kansliet finns i Socialdemokraternas Hus på Sveavägen 68 i Stockholm.