Genombrott för religiös dialog på Cypern

I torsdags genomfördes på Cypern ett officiellt möte mellan ärkebiskop Chrystosomos och muftin Dr Talip Atalay. Den här typen av möten har varit omöjliga under femtio år. Genombrottet är ett resultat av det medlings- och dialogarbete som Peter Weiderud, ordförande i Socialdemokrater för tro och solidaritet genomfört.

- Det senaste året har inneburit riktigt stora framsteg, säger Peter Weiderud i en kommentar efter toppmötet.

Mötet mellan Cypriotiska kyrkans ärkebiskop och den sunnimuslimska muftin pågick över två timmar, och diskussionen handlade om hur man kan stärka de mänskliga rättigheterna och bevara det omfattande kulturarv bestående av kyrkor och moskéer som riskerar att gå förlorat.

- Vi har under vårt dialogprojekt genomfört två tidigare möten mellan ärkebiskopen och muftin, och har dessutom genom informella kontakter lyckats få bättre relationer så att kulturminnen bättre kan vårdas, säger Weiderud och fortsätter: När det gäller att vårda och rädda kyrkor och moskéer är det dock mycket kvar att göra, för att rädda kulturvärden och därigenom också minska de politiska och religiösa spänningarna mellan nord och syd.

Nedan finns ett nyhetsinslag från den Grekcypriotiska TV:n.

Sidan uppdaterades senast: 2013-02-22 10:02