Hur ska omvärlden ställa krav och skydda Palestina-Israel?

Ladda hem inbjudan i PDF, klicka här

• Blockaden av Gaza fortsätter - barn och vuxna lider
  • Ockupationen av palestinsk mark expanderar
  • Östra Jerusalem på väg att bli israeliskt
  • Ny lag innebär att palestinier deporteras från Västbanken till Gaza
  • Bland palestinier och inom israeliska fredsrörelsen efterfrågar fler och fler bojkott och sanktioner
  • Hur kan Israel få acceptans som EU:s handelspartner, trots uppenbara brott mot mänskliga rättigheter?

Kom!

Alla som vill lära sig mer och vill engagera sig för situationen i Palestina-Israel är välkomna till Sjöviksseminariet!

• Föreläsningar
  • Samtal i grupper
  • Bokbord
  • Workshops
  • Utställningar
  • Filmvisning

Möte mellan dem som nyss blev intresserade och dem som sedan länge är engagerade i bland annat Palestinagrupperna, Judar för Israelisk Palestinsk Fred, Kristna Freds, Broderskapsrörelsen och Studieförbundet Bilda.

BDS-rörelsen är global

En stor fråga nu är vilka medel som ska användas för påtryckning? En rörelse växer kring BDS (Boycott - Divestment - Sanctions) både bland palestinier och israeler. De vill se omvärldens stöd. Sjöviksseminariet 2010 kommer att fokusera på frågan om hur man ska agera genom sanktioner och bojkott för att få bästa effekt.

Allt fler ansluter sig till den globala rörelsen för sanktioner och bojkott. Läs mer här

Kairos Palestine

De palestinska kyrkoledarna har skrivit ett Kairos-dokument (likt de sydafrikanska kyrkoledarna gjorde på sin tid) och uppmanar till ekonomisk påtryckning på Israel. En ickevåldslig väg.

Lästips: Ett brottsligt samarbete

PGS har gjort en rapport som skall vara till hjälp för alla som arbetar med Palestina/Israel-konflikten att få grepp om vad associeringsavtalet mellan EU och Israel innebär.

Direktrapport på Sjövik från Ship to Gaza

Åtta fartyg seglar från europeiska hamnar den 3 maj för att lägga till i Gaza senare samma månad. Mer än 500 passagerare från 20 länder kommer att delta och över 5000 ton last, inklusive cement, byggnadsmaterial, medicinsk utrustning och utbildningsmaterial kommer att levereras till palestinierna i Gaza. www.shiptogaza.se

Välkommen till Sjöviks folkhögskola

Tid: Fredag 4/6 kl 18.00 - söndag 6/6 kl 15.30

Plats: Sjöviks folkhögskola ligger i Folkärna, Södra Dalarna, närmaste stad är Avesta. Med bil, se vägbeskrivning på hemsidan. Tågstation är Avesta/Krylbo. Det tar 1,5 timme från Stockholm. Vi försöker hämta vid stationen om man anmäler ankomsttid.

Pris: 780 kr/person (inkluderar konferens, alla måltider, logi i dubbelrum två nätter). Enkelrum 100 kr/natt extra, lakan 50:- extra. Utan logi 380 kr/person.

Anmälan: enklast genom inbetalning till Sjöviks folkhögskolas bankgiro 233-5875. Anmälan/frågor också via mail till seminarium.sjovik@folkbildning.net eller telefon till expeditionen 0226-67800 www.sjovik.eu

Sjöviksseminariet 4-6 juni 2010

Välkommen med i samtalet om hur vi tar ansvar för att motarbeta ockupationen och verka för ett värdigt liv både för palestinier och israeler.

Några av de medverkande:

Mohammad Othman, Stop the Wall-kampanjen, Mänskliga rättighetsaktivist som fängslades av Israel utan åtalspunkter i september och släpptes i januari 2010. ”If you want to arrest the BDS-movement, you have to catch us all”

Angela Goodfrey Goldstein, Israeli Committee Against House Demolition

Yusef Daher, Jerusalem Inter Church Center. Aktiv i tillkomsten av palestinska kyrkornas dokument Kairos Palestine

Samar Asad, Tulkarem, Al-Najda Palestinan Women Development Society

Michal Gelbart, New Profile Israel Representant från den norska fackliga rörelsen Representant från Storbritanniens BDS-rörelse

Mattias Gardell/Hussein Khalili, Ship to Gaza

Bo Forsberg, generalsekreterare Diakonia

Per Gahrton, Palestinagrupperna i Sverige

Nael Touqan, Palestinska föreningen i Stockholm

Dror Feiler, Judar för Israelisk Palestinsk Fred

Baha Swidan och Joel Lindh, Clowner utan gränser

Arrangörer: Broderskapsrörelsen, Sjöviks folkhögskola, Palestinagrupperna i Sverige, Kristna Fredsrörelsen, Judar för Israelisk Palestinsk Fred, Palestinska föreningen Stockholm, Studieförbundet Bilda, Södra Dalarnas FN-förening, Svenska Palestinakommittén. Stöd av Folke Bernadotteakademin.

Sidan uppdaterades senast: 2010-05-05 22:41