Ett Västra Götaland med upplevelser och kultur för alla

”Du mormor, såg du den gröna draken med röd hatt och otäcka gula ögon när du var på teatern?” I förra veckan såg Alice en pjäs om en snäll drake som kom fram på natten och jagade två syskon runt om i huset. Nu har mormor varit på teater med sin väninna och Alice vill veta vad mormor tyckte. Men det var ingen grön drake mormor såg, utan en föreställning som var lite åt musikalhållet med fantastisk musik och tankeväckande handling.

I julas fick mormor en bussresa i Arns fotspår som julklapp av barnen. Hon kunde redan mycket om platserna i Skaraborg men den spännande medeltidshistorien gav platserna en lyster som inte hennes skolkunskaper kunde ge. Någon gång har hon och hennes väninna åkt med buss till Operan i Göteborg. Men bäst är det när det är ett gästspel i hembygdsgården i samhället där hon bor. Det var också där Alice hade sett Gröna draken med skolan. Sedan dess har Alice pratat mycket med mormor om att hon inte var så rädd och att det inte är så farligt med mörker. Och hon vill väldigt gärna spela teater själv. Då vill hon vara en tant som skrämmer bort draken så barnen inte är rädda längre.

Vår politik för upplevelser och kultur för alla

Upplevelser av kultur, natur eller musik berikar vardagen och bidrar till bättre hälsa, välbefinnande och ökad kreativitet. Ofta är upplevelsen en avkoppling och ett avbrott från en inrutad och stressig vardag. Det kan vara en upplevelse som ett besök på nöjesparken, kanotpaddling eller en musikupplevelse på konserthuset. Genom att öppna dörren till den personliga upplevelsen når vi människor i deras vardag. Den kulturella kraften kan ge nya idéer och andra infallsvinklar på funderingar i livet, relationen eller arbetet. Inte minst påverkar den var vi väljer att bo och leva.

Vi är stolta över de internationellt lysande institutionerna som Göteborgs Symfoniker och Göteborgs Operan. Västra Götalandsregionens insatser för kultur når invånarna i alla kommuner genom att regionen deltar och samverkar i de evenemang av kultur, musik, teater eller annat skapande som pågår både på både professionell och ideell basis i människors närhet.

Kulturen ska aldrig vara långt borta För att lyckas med vårt mål om ökat deltagande i skapande och kreativa upplevelser vill vi dra nytta av en ökande digitalisering. Det möjliggör det virtuella Kulturhuset. Det kräver en samordning av regionens kulturella utbud på en virtuell mötesplats. Öppenhet inför fler kulturuttryck och bättre nyttjande av ny teknik ökar möjligheterna för fler att skapa och ta del av kulturella upplevelser. Det ska vara enkelt att lyssna på Operans utsändningar eller delta i utformning av animering och spel. Det är genom att överbrygga de geografiska och mentala hindren till upplevelsen som vi når människor i deras vardag. Det är där skapande och kreativa möten sker.

Socialdemokraterna i Västra Götaland vill:

• Stimulera människors aktiva deltagande i kulturverksamhet
  • Öka turnéverksamhet för regionens kulturverksamheter
  • Stödja utveckling av kulturell infrastruktur med scener, replokaler och ateljéer
  • Skapa virtuella kulturhus för skapande och upplevelse
  • Öka samverkan med kommunerna för att bredda kulturutbudet ur ett lokalt perspektiv
Sidan uppdaterades senast: 2010-04-26 15:03
Taggar: