Julhälsning 2015

Julhalsning

Socialdemokraterna Blekinge tackar för gjorda insatser under 2015

När vi skrev julhälsning förra året kändes det speciellt eftersom vi gjorde det i ljuset av att åter ha en socialdemokratisk statsminister i Stefan Löfven. I år är den känslan lika speciell då vi nu äntligen kan få möjlighet att genomföra en rödgrön politik. För första gången på nio år får vi nu en statsbudget där de som har det sämst får mest och de som har det bäst får bidra. En budget där kvinnor får mer än män och där det märks att vi har en feministisk regering med tydlig vänsterprofil.

Men en ny regering och en ny politisk inriktning innebär inte att alla utmaningar är borta. Under året har vi kunnat se vad krig och terror i världen innebär för människor som tvingas fly. Vi minns alla bilden av barnet på stranden i Turkiet som inte klarade den riskfyllda båtfärden över medelhavet. Tyvärr minns vi även en oförmåga för Europas regeringar att finna gemensamma lösningar på den utmaning som migrationen innebär på kort sikt. Denna oförmåga har också tvingat vår regering att förändra svensk flyktingpolitik under hösten. Inte för att vi ville det utan för att inget annat alternativ fanns.

Vi är nog många som ställer oss frågan om detta är rätt väg att gå. För att reda ut vad som just nu händer lånar vi några ord från Ida Larsson som skriver i en krönika i Sydöstran:
Jag håller inte med om allting som regeringen gör och jag känner mig själv sviken i vissa beslut. Men inget annat parti hade klarat det bättre. Sedan Löfven blev statsminister har jag haft honom som förebild. Han fick börja sitt uppdrag mitt i vår tids värsta flyktingkatastrof och det är det ingen som tänker på när man kritiserar och jämför honom med tidigare statsministrar. Men jag står fast vid att han kan vara precis det Sverige behöver, jag tänker i alla fall inte ge upp hoppet om det än. Det finns inga enkla lösningar, och just nu är jag glad över att jag inte tvingas fatta alla dessa beslut.

2016 väntar knappast mindre utmaningar för vårt land och vårt parti. Vi ska under året strukturera upp vårt arbete med förnyelse och utveckling av vår organisation. Ett arbete vi hoppas kunna göra tillsammans med dig. Vi måste också fortsätta värva medlemmar och så ska vi börja förbereda oss för nästa val som är kyrkoval 2017. Det finns helt klart mycket att ta tag i under nästa år. Men först hoppas vi att du ska få tillfälle till lite vila och trevligheter med familj och vänner så ses vi i partiarbetet nästa år.

God Jul & Gott Nytt År önskar

SOCIALDEMOKRATERNA BLEKINGE