Våra riksdagsledamöer gläds över regeringens satsning på idrottsbibliotek

Idag presenterar Socialdemokraterna ett nytt idrottspolitiskt program med fokus på att få fler barn och unga i rörelse. Programmet heter ”Fler i rörelse” och syftar till att inkludera fler i idrottslivet.

-          Det regeringen säger i och med att det här programmet nu antas är att oavsett vem du är, var du bor eller var du kommer ifrån ska du ha möjlighet att kunna idrotta, säger riksdagsledamot Roza Güclü Hedin (S).

Programmet består av 40 olika punkter som bland annat handlar om att stimulera framväxten av idrottsbibliotek.

-          Vi tycker det är särskilt glädjande att regeringens idrottspolitiska program vill stimulera framväxten av idrottsbibliotek. Den här frågan motionerade jag, Roza, Hans och Maria i tidigare i höstas och vi tror att det är en oerhört viktig åtgärd för att alla barn och unga ska kunna idrotta. I den svenska modellen får inte idrott bara vara något som de som har råd ägnar sig åt. Personligen kan jag med särskild stolthet säga att det i Avesta, i kommunal regi, redan håller på att växa fram ett idrottsbibliotek. Jag hoppas och tror att regeringens satsning på ett idrottspolitiskt program nu kommer att hjälpa de som jobbar med att utveckla verksamheten i Avesta att våga tänka mer långsiktigt, säger riksdagsledamot Patrik Engström (S).

För att läsa dalabänkens motion klicka här!

För att läsa regeringens idrottspolitiska program klicka här!

Sidan uppdaterades senast: 2016-11-23 10:02