2) Mindre klasser går före fler skattesänkningar

"Det behövs fler lärare och fler specialpedagoger."

• Fler lärare i skolan

Klasserna i skolan ska minska med upp till fem barn där de är för stora Därför skapar vi utrymme för att anställa 4 000 nya lärare i Sverige. Utöver detta vill vi Socialdemokrater också anställa 1 000 speciallärare och specialpedagoger i Sveriges skolor. Det betyder 150 nya lärare och specialpedagoger i skolan i Dalarna. Så vill vi öka kvaliteten och tryggheten i skolan.

I vårt Dalarna

- ska 150 nya lärare och specialpedagoger bidra till ökad kvalitet och bättre skola för alla barn. Genomförs senast 2017.

• Stärk lärarnas roll

Uppgiften att utbilda våra barn är central i samhället. Vi lägger våra barns framtid i lärarnas händer, och ber dem att ge eleverna möjligheten att bli kunnigare och mer begåvade än vad vi någonsin varit. Det är ett stort uppdrag, värt respekt. Därför ska lärarnas roll utvecklas och deras förutsättningar stärkas i Dalarna. Vi vill därför se en ny kompetensförsäkring i Sverige mellan staten och parterna på arbetsmarknaden för att garantera en återkommande kompetens­utveckling för lärarna.

I vårt Dalarna

- ska lärarnas utveckling stärkas genom en ny nationell kompetensförsäkring.

Sidan uppdaterades senast: 2014-04-01 13:35