Historia

Mitt under studentrevoltens tid, i maj 1968, bildades Tynnereds socialdemokratiska förening i det nybyggda området i västra Göteborg

- Radikal och inte alltid överens med partidistriktet men solidarisk med den socialdemokratiska ideologin kämpade föreningen på två fronter. Mot borgarna och en splittrad vänster. Så beskriver föreningens första ordförande Peter Jagers de första årens verksamhet.

1977 beskrev medlemmen Solveig Schulz läget 1968 I föreningstidningen ORGAN: ”Bortåt 30 000 människor hade flyttat in – de flesta i tre-fyravånings flerfamiljshus. När bostäderna var färdiga sattes alla resurser in på att bygga nya bostäder i andra delar av Göteborg, och området lämnades åt sitt öde.”

Det blev en uppgift för s-föreningen att verka för fritidsgård, bibliotek och barnomsorg. Opalgårdens fritidsgård öppnade 1979 och några år senare öppnar biblioteket i Kannebäcksskolans nedlagda lokaler. Men arbetet för service i stadsdelen har även mött motgångar. Biblioteket la de borgerliga SDN-majoriteten ner i början av 1990-talet men

återuppstod under s, v och mp-styret 1997 som ett bokcafé i Opalgården.

Under stora protester från Tynneredsborna och föreningen las stadsdelens två vårdcentraler ner för några år sedan. I vintras öppnade en ny vid Opaltorget i provisoriska lokaler, men då var inte de som bodde närmast välkomna.

- Det var dåligt skötta förberedelser av primärvården, men föreståndaren räddade galant situationen och bjöd själv in de närboende till vård, så nu är det löst, säger Harald Sterner, ordförande 2005-2007. Han förväntar sig att föreningen i höst ska delta i arbetet med planeringen av förnyelsen av Opaltorget med omgivande bostadskvarter.

Kvällen bjöd på många historier. Som 1973 när den blivande LO-ekonomen Dan Andersson drev igenom att s-föreningen skulle skicka en skrivelse till statsminister Olof Palme och kritisera arresteringarna av Jan Guillou och Bengt Bratt i samband med IB-affären. Regeringen ”håller ett militär-juridiskt komplex om ryggen” stod det bland annat.

Och om föreningsfesterna med de nyinflyttade assyrierna i stadsdelen som arrangerades under några år i början av 1980-talet och de egna första maj-demonstrationerna i stadsdelen under samma tid.

Historia skapades när sången Tynnereds sossar premiärsjöngs under ledning av textförfattaren själv, Sören Björkman, som var ordförande i föreningen mellan 1973 och 1981.

Tynnereds Socialdemokratiska förening 1985

återuppstod under s, v och mp-styret 1997 som ett bokcafé i Opalgården.

För att läsa hela historien>>

Sidan uppdaterades senast: 2013-04-28 08:43