Dalman Eek: Annie Lööfs politik ger inga jobb

Cecilia Dalman Eek (S), riksdagsledamot för Göteborg.

Jobben är regeringens stora problem. Man talar gärna om fler jobb men är dålig på att leverera dem. Sannolikt är det därför näringsminister Annie Lööf hyllar den egna krogmomssänkningen. Men inte mycket talar för att den är någon succé. Priserna sänktes bara marginellt och det mesta har stannat i krogägarnas fickor. Inte heller statistiken över omsättning eller sysselsättning stöder Lööfs tes om en stor framgång för jobben. Hon hänvisar till att lönesumman ökar i restaurangbranschen, men hon nämner inte att årets ökning faktiskt är mindre än förra året, då momsen inte sänktes.

Trots att Lööf använder statistiken kreativt kommer hon inte undan det faktum att momssänkningen inte förefaller lyckad. Den har kostat statskassan över 5 miljarder och det är anmärkningsvärt att Lööf inte kan visa på stora sysselsättningsökningar. Regeringen har länge talat om att minska arbetslösheten men vi har inte sett sFredrik Olovsson (S), vice ordförande finansutskottet.å mycket resultat. När förverkligas de optimistiska prognoserna?

Effektivare åtgärder

Vi socialdemokrater föreslår ett stöd till företagare som väljer att nyanställa en arbetslös ungdom i stället för att ge bidrag till alla som redan har unga anställda. Det är effektivare och gör att pengarna räcker till mer. Därför kan vi också säga att ingen ung människa ska behöva vara arbetslös mer än sex månader. Unga långtidsarbetslösa ska få antingen arbete eller utbildning. Vi vill teckna ett utbildningskontrakt med unga utan fullgjord gymnasieutbildning och villkorar ersättning med deltagande.

Vi vill också satsa på yrkesintroduktionsjobb för unga där jobb kombineras med utbildning inom yrket till kollektivavtalade löner inom kommuner och landsting. En utbildning och ett jobb är viktigt för att få en god start i livet och att kunna tro på framtiden. Annie Lööfs politik löser helt enkelt inte uppgiften.

Cecilia Dalman Eek (S), riksdagsledamot för Göteborg

Fredrik Olovsson (S), vice ordförande finansutskottet

Tidigare publicerad på GP debatt 6 oktober 2012.

Sidan uppdaterades senast: 2012-10-06 09:17
Taggar: