Tack för alla insatser!

Tack till alla fantastiska valarbetare som har arbetat hårt, bland annat har vi under de två sista veckorna knackat 10.000 dörrar i Göteborg, helt fantastiskt! Vi vann valet för att vi tydliggjorde de ideologiska skillnaderna genom en kampanj baserad på värderingar. Vi har fört fram att sjukvård ska ges efter behov - inte efter plånbokens storlek, nej till mer marknadslösningar i sjukvården och att patienterna ska sättas före vårdföretagen.

Med ett fortsatt S-styre i regionen kan vi värna regionens medborgare mot moderatregeringens beslut att öppna upp för privatisering av sjukhus, privata försäkringar i offentligt finansierad vård samt mot utmaningsrätten som försvårar en sammanhållen vård.

Valnatts-resultatet ger S i Göteborg 27,7 % (ett nytt mandat), och i Västra Götaland var resultatet 32,6 % (fem nya mandat). I Göteborg landar valdeltagandet på bara 45 %, i hela regionen var valdeltagandet ännu lägre, 43 %.

-  Tack till alla fantasiska medlemmar, vi har gjort en stark valrörelse utifrån de förutsättningar vi har haft. Valresultatet kan vi glädjas vi över, säger Anna Johansson, ordförande för Socialdemokraterna i Göteborg. I regionen stärker vi vår ställning jämfört med valresultatet 2010. Tyvärr var valdeltagandet betydligt lägre än vi hoppats på. Jag beklagar också starkt att SD går framåt, detta är ett uttryck för att Sverige håller på att spricka. Nu måste vi varje dag, vid varje tillfälle prata om det samhälle vi vill ha, säger Anna Johansson.

Sidan uppdaterades senast: 2011-05-16 12:48