Åter möjligt med kortare karenstid i för företagare

PRESSMEDDELANDE FRÅN SOCIALDEMOKRATERNA I RIKSDAGEN

Datum: 2010-12-01

Halländsk S-riksdagsledamot tvingade regeringen att backa om karenstid för företagare

________________________________________

När de borgerliga partierna insåg att en motion som Adnan Dibrani skrivit tillsammans med Hans Hoff med krav på kortare karenstid i sjukförsäkringen för företagare skulle gå igenom i riksdagen, valde regeringen att backa och föreslå möjlighet till förkortad karenstid.

Sedan den 1 juli är den kortaste karenstiden för egenföretagare 7 dagar. Adnan Dibrani och Hans Hoff föreslår i sin motion att de tidigare reglerna ska återföras som innebär att det blir möjligt att ha bara en karensdag.

De borgerliga partierna var emot, men när det inför Socialförsäkringsutskottets möte på torsdag visade sig att det fanns en majoritet för Adnad Dibranis och Hans Hoffs förslag, ändrade regeringen ståndpunkt och säger sig nu vilja undersöka möjligheterna för egenföretagare att kunna välja färre karensdagar.

Att en motion från enskilda riksdagsledamöter får till konsekvens att regeringen byter fot i en fråga på det här sättet är mycket ovanligt, frågan om det någonsin har hänt tidigare.

- Jag är väldigt glad över att jag som ny ledamot genom en motion har kunnat påverka denna fråga. Vi måste se till att fler våga starta företag och då är det viktigt att göra det enklare för människor att röra sig mellan företagande och lönearbete, säger Adnan Dibrani.

- Det börjar nu gå upp för de borgerliga att de har förlorat sin majoritet i riksdagen och det vilar ett tungt ansvar på regeringen att samarbeta och söka stöd över blockgränserna under resten av mandatperioden, säger han.

Läs Andan Dibranis och Hans Hoffs motion här: http://www.riksdagen.se/Webbnav/index.aspx?nid=410&typ=mot&rm=2010/11&bet=Sf306

Adnan Dibrani
adnan.dibrani@riksdagen.se

Daniel Holmberg