Jennie Nilsson från Hylte

har blivit utsedd till vice gruppledare för Socialdemokraterna i finansutskottet, som är riksdagens tyngsta utskott. Hon kommenterar nu den budget som regerinen idag presenterat.

- Sverige har visserligen klarat finanskrisen väl, men vi har inte klarat arbetslösheten. Trots att prognoserna pekar på att arbetslösheten kommer att vara fortsatt hög under hela mandatperioden presenteras inga nya verktyg för hur vi ska nå full sysselsättning. Långtidsarbetslösheten biter sig fast och det är allvarligt.

- Jag är också kritisk till att kommunerna inte får mer resurser som säkerställer att vi kan ha en bra sjukvård och en trygg skola i framtiden. Regeringens egna bedömningar visar att 15 000 jobb försvinner i kommuner och landsting bara i år och att kommunerna kommer att gå med underskott de närmaste åren. Vi kommer att föreslå mer resurser till välfärden i den rödgröna budgeten, säger Jennie Nilsson (S), ledamot i riksdagens finansutskott.

Daniel Holmberg
Regional pressekreterare