Socialdemokraterna i Halland - Yngsta riksdagslistan i Sverige?

Idag, den 1 mars, offentliggjorde valberedningen för riksdagslistan den Halländska socialdemokratiska riksdagslistan. På den socialdemokratiska distriktskongressen den 10 april klubbas formellt beslutet angående vilken lista som socialdemokraterna i halland ska gå till val på.

Det är en enig valberedning som presenterar föreslaget till lista berättade valberedningens ordförande Rose-Marie Henriksson.

Listan består av totalt 25 personer där åldersspridningen är från 19 år och upp till 70 år. Målsättningen är att ta fem mandat vid valet i höst, då kommer den socialdemokratiska riksdagsbänken bestå av fyra ledamöter under 40 år och ”åldermannen” Hans Hoff som fyller 47 år i år.

Det är i särklass den yngsta listan någonsin men inte bara ålder är anmärkningsvärt utan även bredden på kandidaterna.

Nr 1. Hans Hoff som nu kandiderar till sin tredje mandatperiod kommer vara den mest erfarne av dem fem är ursprungligen industriarbetare från Falkenberg. Hans är ordförande för socialdemokraterna i Halland och är även ledamot i partistyrelsen. I riksdagen är Hans ledamot i finansutskottet. Han är 47 år.

Nr 2. Jennie Nilsson är inne på sin första mandatperiod i riksdagen men är trots sin relativt unga ålder 38 år ingen duvunge i politiska sammanhang. Jennie kom in i politiken som 19 åring i kommunfullmäktige i Hylte och innan hon blev riksdagsledamot 2006 så var hon kommunstyrelsens ordförande i Hylte. I sitt yrkesliv så arbetade Jennie som undersköterska. Idag är Jennie ledamot i arbetsmarknadsutskottet, ett område som hon är särskilt intresserad av.

Nr. 3. Adnan Dibrani är helt ny i dessa sammanhang och yngst med sina 25 år. Adnan kommer ursprungligen från Kosovo men kom till Sverige som fyraåring första gången. Adnan har tidigare studerat Internationell Ekonomi och Politik på Internationella Handelshögskolan i Jönköping och arbetar idag på Varbergs Sparbank

Ungdomsfrågor och finansfrågor är några områden han brinner för.

Nr 4. Magdalena Streijffert är även hon ny denna mandatperiod. Magdalena är 33 år och kommer från Halmstad. Utbildningsfrågor och internationell solidaritet är två av hennes hjärtefrågor. Som nybliven mamma så har även frågor rörande barn helt naturligt flyttats upp på intresseskalan. Studentförbundets ordförande var Magdalena under ett antal år före hon blev riksdagsledamot.

Nr 5. Klas Jacobsson är utbildad statsvetare och arbetar idag som
tjänsteman på Region Halland med utbildningsfrågor. Utbildning är också
ett av de områden som Klas brinner för och idag är han vice ordförande i
Barn- och ungdomsnämnden i Halmstad kommun. Klas flyttade till Halmstad
för att studera på Högskolan i Halmstad och fastande för Halland och blev
kvar här. Klas är 28 år gammal.

Övriga kandidater:

6. Maud Lanne, 56 år, Kungsbacka