Examen för första kullen på Bommersviksakademin

”Trygg i ledarskapet”. Det var både Erik Wågmans och Johanna Haraldssons ord på söndagen när den första gruppen på Bommersviksakademin avslutade sin årslånga utbildning.

Bommersviksakademin är LO:s, SSU:s och Socialdemokraternas satsning över fem år för att utbilda våra framtida ledare. Det var 210 kandidater som ansökte till akademin. 75 antogs till första årets grupp. För deltagarna innebar också kursen tre högskolepoäng.

Föreläsare har medverkat från såväl partiet, ungdomsorganisationen som LO. Vissa delar av kursen har dessutom ombesörjts av Uppsala universitet och Bergs reklamskola.

Från Jönköpings län har tre deltagare varit antagna första året: Erik Wågman, Nässjö, Johanna Haraldsson, Vetlanda, och Christopher Rydell, Jönköping. Eftersom det pågår konflikt på arbetsmarknaden kunde dock inte Christopher närvara vid avslutningen.

När Erik och Johanna summerar kursåret framhåller båda hur mycket det här betytt för dem. Båda känner att utbildningen haft många positiva effekter. De tycker att de blivit tryggare i ledarskapet och fått massa härlig energi.

Personerna som duon haft som kurskamrater under året kommer på ett eller annat sätt att finnas med i deras nätverk som ledare. Utbytet däremellan blir en viktig del. Speciellt som Akademins premiärmedlemmar kommer från så olika håll. Erik och Johanna framhåller att det varit stimulerande och utvecklande att möta andras tankar och idéer.

Båda två genomsyras av samma positiva intryck när det gäller kursen i stort. Det har varit betydelsefullt att utbildningen hållit så hög nivå. Det har känts att det varit något extra.

Söndagens avslutning bildade en ljus och minnesvärd final. Bommersvik på försommaren är underbart. Anläggningens grönskande omgivning skapade den där särskilda studentstämningen. På något sätt kändes det verkligen, enligt Erik och Johanna, att det var en examen de fick vara med om.

Inbjudna den här helgen var styrelserna för de tre organisationerna.

Det bjöds på ett stort urval av seminarier. Allt från hur vi utvecklar vårt organisatoriska arbete till hur man utvecklar vår politik och ideologi. Seminarier som både var engagerande och utmanande. Här mötte vi också ledare som iklädde sig ledarrollen på allvar och tog ansvar för att vi som deltog kände oss välkomna.

Vid själva avslutningen uttryckte företrädare för de tre samarbetande organisationerna att det i och med fullbordad utbildning ställs förväntningar på Akademins allra första kull. ”Nu är det dags att betala tillbaka det vi satsat på er” var det klara budskapet.

Men det är lika viktigt att vi, som har förmånen att få våra unga ledare utbildade och förkovrade i Bommersviksakademin, tar emot dem och deras engagemang på hemmaplan.

Nu startar ansökningsperioden för nästa grupp av våra framtida ledare. Kanske du som läser är intresserad eller måhända är du bekant med någon som gärna vill gå den här utbildningen.

Sidan uppdaterades senast: 2012-05-15 14:33