Distriktskongressen 2014

Rasism och EU-val i fokus vid distriktskongress

Ombuden                                                      Leif Stang leder samtal med Anna Hedh t.v. och
                                                                         Carin Jämtin t.h.

Den 10 maj samlades Socialdemokraterna i Kalmar län till distriktskongress på Larmtorget i Kalmar. Vid inledningen markerade distriktsordförande Lena Segerberg mot den växande främlingsfientligheten genom att slå i en klocka. - Varje människa som kommer till vårt land ska mötas av en utsträckt hand. Inte en knuten näve, sa Lena Segerberg.

Lena Segerberg talade om att Sverige och Europa befinner sig i en mycket allvarlig tid.

- Vår småländska grannstad Jönköping blev nyligen platsen för människans mörka krafter. Men när Svenskarnas parti demonstrerade ringde stadens kyrkklockor högt och länge. Vi befinner oss här och nu mitt på Larmtorget i Kalmar. Historiskt kallades detta torg faktiskt för Alarmtorget eftersom det var här som det larmades om faror redan i slutet av 1600-talet. Jag vill därför markera Socialdemokratins avsky mot våldet och för solidariteten genom att slå i den här klockan, uttalande Lena Segerberg och fick applåder från de omkring 150 ombuden från hela länet.

På kongressen utdelades även Tage Erlanders hedersmedalj till den fd ordföranden i landstingsstyrelsen Göran Adolfsson. Medaljen ges för ett långt och troget arbete.

- Stort tack. Jag känner mig hedrad. Nu är det dags att vi gemensamt ser till att vi vinner makten över Rosenbad, sa bland annat Göran Adolfsson.

Kongressen antog även ett uttalande inför det stundande EU-valet den 25 maj. Distriktskongressen uttalade stöd för ökade fackliga rättigheter och respekt för svenska kollektivavtal. Partiet uppmanade också sina egna förtroendevalda i kommuner och landsting att agera snabbt för rättvisare villkor vid offentlig upphandling genom att kräva kollektivavtal.

Under senare delen av dagen gästas kongressen av EU-kandidaten Anna Hedh och partisekreterare Carin Jämtin som ska prata i Kvastenhörnan och knacka dörr i Oxhagen. Temat är det kommande EU-valet.

Två uttalanden antogs:
Rösta för rättvisa villkor den 25 maj samt Öka bostadsbyggandet.

Handlingar

Verksamhetsberättelse 2013