Ringa

pratbubblaEn av de viktigaste metoderna för att samtala med väljare är att nå dem över telefon. Det är effektivt att ringa i flera sammanhang: för att samtala om vår politik, som uppföljning efter tidigare kontakter eller inför en dörrknackning. Det är en kul och enkel aktivitet att genomföra tillsammans med andra socialdemokrater under ett par timmar en dag eller kväll.

Ta gärna initiativ till eller delta i en ringaktivitet som partiorganisationen lokalt organiserar. Att ringa väljare kräver både förarbete och efterarbete och därmed någon som samordnar aktiviteten. Med hjälp av ringlistor, enkelt stödmaterial och möjlighet att öva några samtal är det lätt att komma igång med att ringa väljare. Det kan kännas ovant innan man har ringt några samtal på riktigt, men det går snabbt att komma in i det. Grunden är korta och trevliga samtal. Om det är någon som inte är intresserad av att prata, så önska personen en trevlig dag/kväll och ring vidare.

Som deltagare är det viktigt att få en god genomgång av:

• syftet med ringaktiviteten (t ex berätta om politiska förslag inför valet, uppmana till att rösta i valet den 19 september eller att värva valarbetare)
  • vilka och hur många som ska ringas
  • hur man tar emot kontaktuppgifter för att i efterhand kunna återkoppla till väljare som vill ha mer information, bli valarbetare eller medlem
  • budskapet med de bästa förslagen för fler jobb, bättre välfärd och ett rättvisare Sverige (eller just den frågan som är syftet med ringaktiviteten)

Sidan uppdaterades senast: 2010-06-02 15:37