Socialdemokraterna i Kalmar län starkt framåt enligt SCB

Idag presenterade Statistiska Centralbyrån sin stora nationella partisympatiundersökning. Undersökningen visar att Socialdemokraterna går fortsatt starkt framåt i Kalmar län. Samtidigt backar Moderaterna kraftigt.

- Vi Socialdemokrater har en stark medvind i Kalmar län. Jag tror att det beror på två saker. Vi representeras av fyra kompetenta riksdagsledamöter och det finns i vårt län många som vill byta regering. Väljarna är oroade över de sjunkande skolresultaten och den höga arbetslösheten. Vi socialdemokrater står för en annan inriktning. Mer resurser till skolan och en aktiv politik för fler jobb, säger Lena Segerberg (S), distriktsordförande

I undersökningen får Socialdemokraterna 49,5 procent och Moderaterna enbart 16,3 procent.

- Stödet för vårt parti är starkt. Samtidigt innehåller undersökningen ett relativt begränsat antal intervjuade. Men trenden är tydlig. Socialdemokraterna växer i förtroende medan moderaterna backar, så är det otvetydigt. Det blir ett spännande år nästa år, säger Lena Segerberg.

För ytterligare kommentarer ring 0703507470

Hela undersökningen finns här: http://www.scb.se/Statistik/ME/ME0201/2013M11/Partisympati%20i%20valkretsar.xls

Sidan uppdaterades senast: 2013-12-05 11:10