Arbetarekommuner

Alvesta

Socialdemokraterna styr Alvesta kommun i minoritet tillsammans med C och mp. Kommunen har cirka 20 000 invånare och Socialdemokraterna har föreningar i Alvesta, Moheda, Vislanda och Skatelöv/Västra Torsås. Ordförande för Socialdemokraterna i Alvesta är Sebastian Ohlsson och kommunalråd är Per Ribacke.

Föreningsgatan 1, 342 30 Alvesta

www.socialdemokraterna.se/alvesta

Lessebo

I Lessebo kommun bor det cirka 8 000 personer. Socialdemokraterna styr kommunen med cirka 49 procent av platserna i kommunfullmäktige. Ordförande i arbetarekommunen är Ragnar Lindberg från Lessebo och kommunalråd för Socialdemokraterna är Monica Widnemark från Kosta.

Folkets Hus, Storgatan 51, 360 50 Lessebo | lessebo(a)socialdemokraterna.se

www.socialdemokraterna.se/lessebo

Ljungby

I Ljungby kommun bor det ungefär 27 000 invånare och Socialdemokraterna arbetar i opposition mot alliansen. Anne Karlsson är Socialdemokraternas kommunalråd i opposition och Magnus Carlsson är ordförande för Socialdemokraterna i Ljungby kommun. I Ljungby finns också SSU med en aktiv klubb.

Storgatan 27, Box 846, 341 18 Ljungby | 0372-120 60 | ljungby(a)socialdemokraterna.se

www.socialdemokraterna.se/ljungby

Markaryd

I Markaryds kommun bor det nästan 10 000 invånare. Socialdemokraterna är i opposition mot den KD-ledda alliansen. Joakim Pohlman leder oppositionen i Markaryd som Socialdemokraternas kommunalråd och ordförande i Arbetarekommunen är Ulf Engqvist.

Drottninggatan 18, 285 31 Markaryd

www.socialdemokraterna.se/markaryd

Tingsryd

Det bor närmre 12 200 invånare i Tingsryds kommun och Socialdemokraterna styr tillsammans med bland andra Moderaterna. Tomas Blomster är ordförande för arbetarekommunen och Mikael Jeansson är ordförande i kommunstyrelsen.

Tingsryds Folkpark, Måslycke, 362 91 Tingsryd | 0477-317 20
tingsryd.soc.arbkom(a)telia.com

www.socialdemokraterna.se/tingsryd

Uppvidinge

Det bor cirka 10 000 invånare i Uppvidinge. Socialdemokraterna är i opposition i kommunen och oppositionsarbetet leds av Camilla Ymer är kommunalråd i opposition och Peter Danielsson är ordförande för Socialdemokraterna.

Tingsgatan 4, 360 73 Lenhovda | 0474-208 25 | uppvidinge.sap(a)telia.com

www.socialdemokraterna.se/uppvidinge

Växjö

I Växjö kommun bor det 82 000 invånare och det finns flera socialdemokratiska
föreningar i staden Växjö men även i orterna utanför staden. Det finns också föreningar med inriktning mot kultur och internationella frågor. På universitetet finns en studentklubb och SSU har verksamhet i staden.

Gunnar Storbjörk är ordförande. I kommunen arbetar Socialdemokraterna i opposition
mot den moderatledda alliansen. Åsa Karlsson Björkmarker är kommunalråd för Socialdemokraterna.

Liedbergsgatan 31, 352 32 Växjö | 0470-777 333 | vaxjo(a)socialdemokraterna.se

www.socialdemokraterna.se/vaxjo

Älmhult

Det bor 16 000 invånare i Älmhults kommun och Socialdemokraterna styr i minoritet tillsammans med Vänstern och Miljöpartiet. Ingemar Almkvist är kommunalråd och Eva Ballovarre är ordförande för Socialdemokraterna i Älmhult.

Skolgatan 18, 343 31 Älmhult Tel 072-710 27 67 | sapalmhult(a)yahoo.se

www.socialdemokraterna.se/almhult