Tack för att ni röstade i kyrkovalet!

Socialdemokraterna är det största partiet i Kyrkan i Småland. Det är resultatet från gårdagens kyrkoval. De stora förlorarna är Centern och Moderaterna.

- Det gläder mig att kyrkans medlemmar vill ha Socialdemokraterna som största parti i Svenska Kyrkan, säger Monica Haider som är distriktsordförande för Socialdemokraterna i Kronoberg.

- Folk har röstat för en öppen folkkyrka, säger Monica Haider. Man vill inte ha en stängd kyrka där bara de högkyrkliga får plats. Kyrkan är viktig för folk och det har man markerat i valet.

- Jag vill tacka alla som röstat i valet, demokratin i kyrkan kräver engagemang, avslutar Monica Haider.

Vår politik

Vi socialdemokrater står för en öppen folkkyrka dit alla är välkomna. Vi vill arbeta för att kyrkan ska vara en solidarisk plats som ser till den enskilde. I tider av ekonomisk kris blir det extra viktigt att kyrkan inte utestänger grupper med svag ekonomi. Man måste bredda utbudet inom kulturverksamheten och motverka kommersialiseringen av stora högtider. Vi anser att kyrkan ska vara en solidarisk frizon mot vinstintresset!