EU-valet: Omstart Europa

Vi socialdemokrater vill ha ett Europa med en ny riktning. Fler jobb med schyssta villkor och en bättre miljö. Inte ett Europa där vinstintressen sätts före människor. Vårt mål är arbete åt alla.

Kampen mot arbetslösheten är vår viktigaste uppgift. Kronobergs unga delar vardag med många unga i Europa och förtjänar en bättre framtid. För oss socialdemokrater är det en självklarhet att det måste skapas ordning och reda i den europeiska ekonomin. Det är grunden för vår sysselsättningspolitik.

"För mig är frågan om ordning och reda på arbetsmarknaden viktig. Alla som jobbar i Sverige ska omfattas av svenska kollektivavtal, oavsett från vilket land du kommer."

Fler jobb kräver tydliga spelregler

Företagen i Kronobergs län är beroende av export och vi Socialdemokrater föreslår tydliga långsiktiga spelregler för industrin. Det måste finnas en god tillgång till energi samtidigt som det är viktigt att den europeiska elmarknaden inte leder till högre elpriser. Detta gynnar framförallt de små och medelstora företagen som det finns många av i Kronobergs län.

Ordning och reda på Kronobergs arbetsmarknad

Det ska vara ordning och reda på arbetsmarknaden. Alla som jobbar i Kronoberg ska omfattas av svenska kollektivavtal, oavsett från vilket land personen kommer. Därför har Socialdemokraterna tagit fram ordningsregler för arbetsmarknaden.

Europas grönaste region

Kronoberg ska bli Europas grönaste region och i EU föreslår vi satsningar på mer energismarta bostäder samt en satsning på grön infrastruktur. Vi anser också att miljökrav ska kunna ställas vid offentliga upphandlingar. Upphandlare ska inte tvingas välja det billigaste alternativet på bekostnad av miljön. Vi vill också se över EUs jordbruksstöd så att det gynnar en grön omställning och skyddande av biologisk mångfald.