Vi kan inte vänta...

Vi kan inte vänta med att minska klyftorna. Vi lägger nu skarpa förslag på hur Sverige och Kronoberg kan bli mer rättvist.

I höstens val är det du som avgör vilken riktning Sverige ska ta. Vi vill att Sverige ska vara ett möjligheternas land och att Kronoberg ska vara möjligheternas region.

En rättvis sjukvård för alla i Kronoberg

I Kronoberg ska alla medborgare ha lika möjlighet till den bästa sjukvården, därför ska sjukvården betalas gemensamt via skattsedeln. Vi tänker arbeta vidare med att öka medborgarnas förtroende för vården - bättre bemötande och en bättre vårdupplevelse. Det handlar om en rättvis vård för alla kronobergare.

Läs mer om en rättvis sjukvård

Möjligheternas Kronoberg skapar vi tillsammans

Genom medvetna satsningar på klimat, näringsliv och kultur får vi en möjligheternas region. I vårt Kronoberg är kollektivtrafiken fossilbränslefri och man har tillgång väl fungerande telefon, bredband och el i hela länet. I Kronobergs län ska invånarna vara trygga genom hela livet.

Läs mer om Möjligheternas Kronoberg

Tre framtidsfrågor för Sverige

• Framtidens jobb

Fler jobb är den viktigaste frågan för svensk ekonomi, tillväxt och utveckling. Vi vill bryta dagens utveckling där överskott förvandlats till underskott, där skatten sänks med lånade pengar och tillväxten minskar medan klyftorna och arbetslösheten biter sig fast. Vi vill ta ansvar för ekonomin, skapa fler jobb och stärka tillväxten. Det handlar om investeringar i en grön omställning, utbildning, infrastruktur och ett konkurrenskraftigt näringsliv.

Läs mer om jobben

• Rättvis välfärd
Vi vill ha en rättvis välfärd av hög kvalitet som finansieras gemensamt och kommer alla till del efter behov. Allas rätt till vård, omsorg och trygghet när livet förändras gör att människor vågar pröva det nya och uppmuntrar till förändring – det tjänar alla på.

Läs mer om välfärden

• Unga - en kunnig generation

Tiotusentals unga vuxna ska ta plats i samhället. Det är ett fantasiskt tillskott av nya idéer, kunskap och erfarenheter. En stark vilja och engagemang att förändra är viktiga i samhällsbygget. Det måste vi uppmuntra och ta vara på. I dag möter allt fler unga stängda dörrar - på väg in på arbetsmarknaden, till första bostaden eller utbildning.

Läs mer om vår politik för unga

Ett rödgrönt Sverige

Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Vänsterpartiet blir tillsammans de rödgröna. Se programmet från Öppna Kanalen i Växjö där samarbetet presenteras av de tre partierna.

Sidan uppdaterades senast: 2010-04-14 20:22