Lättläst

Vi tror på framtiden och på fler jobb i Sverige

Socialdemokraternas viktigaste fråga är jobben.

Möjligheternas land bygger vi tillsammans.
Därför vill vi skapa fler nya jobb och se till att fler människor kan arbeta. 

1. Vi vet hur man sköter ett lands pengar

Vi tog ansvar för Sverige i åtta år tillsammans med Miljöpartiet och Vänsterpartiet.
Statens överskott var 70 miljarder kronor när alliansregeringen tog över.
Istället för att använda pengarna till att rädda jobb i finanskrisen slösade regeringen bort dem. 
Nu har Sverige stora skulder.  

2. Fler företag som kan växa

Det blir fler jobb när företag kan starta och växa.
Därför vill vi sänka skatten för företag som anställer personal.
Det ska också vara lättare att starta företag.

I Kronobergs län är det få kvinnor som har företag, vi vill att fler kvinnor startar företag.
Vinner vi valet vill vi ge pengar till företag och utbildning.
Det skapar nya jobb. 

3. Varje arbetad timme behövs

Alla människor ska ha en plats i arbetslivet.
Därför måste samhället stoppa diskriminering.
Vi vill också att fler människor ska kunna arbeta i sin egen takt och vi vill hjälpa människor tillbaka till jobb. 

4. Fler miljövänliga jobb

Vi måste minska farliga utsläpp för att rädda miljön.
Vi vill ta fram miljövänligare energi och ny miljövänlig teknik.
Vi vill bygga om hus och bilar så att de blir mer miljövänliga.

Vi vill att alla bussar i Kronoberg ska vara miljövänliga och att fler åker buss och tåg istället för bil.
Allt detta skapar nya arbeten.

5. Utbildning ger arbete

Utbildning gör det lättare att få jobb.
Därför vill vi öka platserna på komvux, högskolan och skapa fler praktikplatser.
Regeringen har minskat platserna och det tycker vi är fel.
Vi vill skapa 800 nya platser i utbildning i Kronobergs län.

6. Lättare för unga att få jobb

Många unga i Sverige är arbetslösa
och de är fler än i många andra länder i Europa.
Vi vill bygga fler hyresrätter som unga har råd att bo i.
Det ger både nya jobb och bostäder.
Nya jobb skapas också om vi sänker skatterna för företag som ger arbete till arbetslösa ungdomar.

7. Fler jobb och bättre skola och vård

När regeringen sänkte skatterna försvann mycket pengar från skolan och sjukvården.
Det tycker vi är fel.
Vi vill att skolan och sjukvården ska bli bättre.
Vi vill att fler arbetar i skolan och sjukvården och att personalen får lära sig mer.
Då behövs mer pengar till skolan och sjukvården.

Med Socialdemokraterna blir det över 200 nya jobb inom skola och vård i Kronobergs län.

8. En bra skola för alla barn

Alla barn har rätt till en bra skola.
Därför vill vi rusta upp slitna och omoderna skolor.
Vi vill ge särskilda pengar till fler lärare och mindre klasser.
Alla elever ska få det stöd de behöver och en egen utvecklingsplan.

9. Vård till dem som behöver

Alla ska få bra och snabb sjukvård och alla ska få samma vård.
Vi säger nej till regeringens nya lag om sjukvård.
Den gör att vårdföretag kan välja att arbeta där det finns mycket pengar medan de människor som behöver mycket vård men inte har pengar får sämre vård.

Vi vill att både Ljungby och Växjö lasarett ska vara akutsjukhus dit man kommer när man behöver vård snabbt.

Vi vill göra vårdcentralerna bättre så att man snabbare får träffa en läkare eller sköterska.

10. Sjukförsäkringen

Om man blir sjuk måste man kunna känna sig trygg och få bra hjälp för att bli frisk och kunna arbeta igen.
Regeringens nya regler tvingar sjuka människor att leva på socialbidrag, eller att säga upp sig.
Det blir man inte frisk av.

11. Rättvisa skatter

Idag betalar en pensionär mer skatt än en person som fortfarande arbetar.
Det tycker vi är orättvist.
Pension och lön ska beskattas lika, vilket är extra viktigt i Kronobergs län där det bor många pensionärer.
Ett mer rättvist Sverige minskar skillnader mellan människor.

Vi tycker att de som tjänar mycket pengar ska betala mer i skatt.

För oss handlar det om att ta från rika och ge till fattiga.

Sidan uppdaterades senast: 2010-08-11 01:35