S i Svenska kyrkan

Socialdemokraterna är en nomineringsgrupp i Svenska kyrkan och har förtroendevalda i församlingar, stiftet och på det nationella kyrkomötet.

Socialdemokraterna vill att Svenska kyrkan utvecklas som öppen och demokratisk folkkyrka. Som landets största ideella organisation är Svenska kyrkan en viktig resurs både i enskilda människors liv och för samhällen runt om i Sverige. Som en del av den världsvida kyrkan bidrar Svenska kyrkan till internationell solidaritet med demokrati, mänskliga rättigheter och fred som självklara mål.

Kyrkomötet

Från Kronobergs län finns två socialdemokratiska ledamöter i Kyrkomötet, Jesper Eneroth och Anton Härder. Tillsammans med Marie Johansson från Gislaved, Lissandra Rickemark från Nässjö och Birgitta Lindén från Kalmar utgör de Socialdemokraternas representanter från Växjö stift.

Växjö stift

Socialdemokraterna är största parti i Växjö stift. Dessa är socialdemokrater från Kronoberg i fullmäktige:

Elsa Jönsson, Växjö (fullmäktiges vice ordförande, gruppledare)
Anton Härder, Stenbrohult (stiftstyrelsens vice ordförande)
Emma Johansson, Ljungby
Jonas Danielsson, Växjö