GKN+NEVS besök

Infrastrukturminister Anna Johansson hade på fredagen ett digert program, tillsammans med region och kommunalpolitiker.

På förmiddagen träffade hon Göteborg regionens kommunalförbund i Alingsås därefter till Trollhättan och träffar med GKN och NEVS ledningar.

Först ut brittiska GKN grundat 1902, som 2012 köpte Volvo Aero.

Idag har GKN i Trollhättan tvåtusen anställda och omsätter sex miljarder.
Nittio procent av det man skapar i Trollhättan går på export, resterande tio så är det den svenska militären som står för denna del.
Exempelvis tillverkar man drivlinor till samtliga Volvo modeller.
När det gäller motordelarna till vårt svenska JAS-plan, finns ett krav på att alla skall kunna flyga, ännu har inget stannat på marken berättade Torgny Stenholm ansvarig för service och special produkter.

Idag sitter delar från GKN i nittio procent av alla civila flygmotorer, över hela värden har man totalt femtiosextusen anställda i trettio länder.
Robert Lundberg, ansvarig för företagets EU-forskning berättade att målet för arbetet med flygmotorer är att minska vikten med trettio procent och bränsleförbrukningen med mellan femton och tjugo procent, är de två viktigaste målen.
Detta sker inom projektet Clean sky.
Ångmoln över Stallbackabron
Då GKN inte tillåter fotografering inom sitt område, kommer här en härlig motljusbild som visar när ångbildning kommer ut från fabrikens testkörning av motorer med Stallbackabron i bakgrund.
Efter en rundgång i fabrikslokalerna, med information om hur många delar som sätts ihop till en flygmotor, där även slutdelar av Arianeraketen visades,
hastade gruppen med Anna i spetsen för ett besök hos NEVS, SAABs arvtagare på Stallbackafabriken.
Först med en genomgång av hur långt man kommit i processen med att starta produktion signerad VD Mattias Bergman och vice ordförande Stefan Tilk.
Mattias Bergman och Stefan Tilk
VD  sa att de första bilarna till försäljning kommer att skeppas ut i Kina i slutet på 2017.
Tidsaspekten för försäljning i Europa fick vi inget direkt svar på, men det som sas kanske skall tolkas som 2018.

Den fabrik man nu bygger i Kina är avsedd för de kinesiska och asiatiska marknaderna.
Där NEVS idag har en order på över tvåhundratusen bilar.

Så här skriver Ambassadrådet Åsa Andrae, på webbsidan swedenabroad, om Tianjin NEVS delägare.
” Pekings grannstad, Tianjin, med 13 miljoner invånare, har snabbast ekonomisk tillväxt i Kina.
Staden vill satsa på en mer hållbar utveckling med miljöhänsyn och utsläppsminskningar, och vänder sig bland annat till Sverige för att få del av våra lösningar.
Närheten till Peking samt det ökande samarbetet mellan dessa två städer och omkringliggande provinser, inte minst för att reducera utsläpp, talar för att Tianjin blir en allt mer intressant samarbetspart för Sverige och svenska företag.
Detta gäller särskilt på miljö- och transportområdet, där det redan finns ett långvarigt samarbete att bygga vidare på. ”

Vidare får vi veta av Bergman och Tilk att fabriken på Stallbacka kommer att vara huvudkontor och här är det som utveckling och forskning skall ske samt produktion av bilar för den europeiska marknaden.

Stefan Tilk, lyfte på förlåten där man har fyra nya bilar, varav två stads-suvvar, som skall byggas på den plattform som kallas Phoenix som inte hann sjösättas i samband med SAAB-konkursen.

NEVS anställer just nu femtio ingenjörer varje månad och med den infon avslutades genomgången i styrelserummet.
Sedan blev det promenad i de enormt stora tomma utrymmena i fabriken, till platsen för testproduktionen som sker i ett mindre hörn av fabriken.
Bilbyggare Tomas Pettersson
Här på Stallbacka har man kommit igång med att i små serier sätta samman el-motorer i den tidigare 9-3 modellen, som förevisades av bilbyggaren Tomas Pettersson.
Anna Johansson provåker NEVS elbil
Sedan blev det provtur för alla som så önskade på provbanan,
Gert-Inge Andersson pråvker NEVS elbil
gladast av alla provförarna var nog Gert-Inge Andersson, kanske en pojkdröm som gick i uppfyllelse?
Intervju Radio Väst av Anna Johansson
Som avslutning fick Anna tala med pressen, här representerande av lokalradion, Radio Väst och något i bakgrunden, tidningen ttela.

Leif Höglund Text och foto