Socialdemokratisk politik gör skillnad

En av de viktigaste reformerna under våren har varit att avskaffa den bortre tidsgränsen i sjukförsäkringen. Därmed togs ett viktigt steg mot ett rättvisare Sverige.

När den bortre tidsgränsen i sjukförsäkringen röstades igenom i riksdagen i juni 2008 applåderade borgerliga riksdagsledamöter. Sedan dess har över 100.000 utförsäkringar gjorts. När vi var i opposition drev vi benhårt att den omänskliga reformen skulle avskaffas. Väl i regeringsställning har vi nu verkställt vårt löfte och sett till att den plockas bort.

Sjuka blir inte friskare av att bli fattiga. Vi satsar också på fungerande rehabilitering och ökade resurser till välfärden istället för utförsäkringar. Den bortre tidsgränsen i sjukförsäkringen har inte bara visat sig vara inhuman utan även ineffektiv.

Vi måste också vända utvecklingen, därför satsar regeringen brett på ett åtgärdsprogram för ökad hälsa och minskad sjukfrånvaro.

För oss Socialdemokrater är det en självklart att alla som kan ska arbeta. Det är lika självklart att den som är sjuk ska ha tillgång till en trygg försäkring som ger rätt till snabb rehabilitering och ekonomisk trygghet. Ingen ska behöva gå från hus och hem för att man haft oturen att bli sjuk.

Jörgen Hellman
Ordförande Norra Älvsborgs Socialdemokratiska Partidistrikt