Studiedagar november 2015

Då undertecknad inte hade möjligheten att närvara under lördagen utan fick i min bortavaro i Linköping, ladda för söndagen.
Men vi tar det väl från början då det söndag förmiddag vankades härliga Lena Hult som är regionråd och därför ledamot av hela regionens styrelse och alltid lika glade Robert ”Robban”  Andersson, då vet vänner av S-politik att här vankas regionfrågor och nog blev det det.
Robert Andersson och Lena Hult
När det är regionfrågor blir det ofta synonymt med frågor om hälsa och sjukvård som de flesta har många och bra frågor på.
Men regionen har även ansvar för exempelvis kultur, via denna länk finner du allt som regionen ansvarar för: http://www.vgregion.se
Mötesrum
Men först något om den politiska sammansättningen i regionen:
Nuvarande regionfullmäktige fick sin politiska sammansättning vid valet hösten 2014.
En blågrön allians bestående av Moderaterna, Miljöpartiet, Folkpartiet, Centerpartiet och Kristdemokraterna styr i majoritet.
Partierna har tillsammans 76 av de 149 mandaten i fullmäktige.
Oppositionen utgörs av Socialdemokraterna, Sverigedemokraterna och Vänsterpartiet.
Möte politiker - medlemmar
Det blev partipolitik på direkten när Lena berättade,
 -moderaternas beslut att alla olönsamma offentliga vårdcentraler som går med förlust 2016 skall läggas ned, det innebär trettio stycken. Lena tog upp Skara som exempel, där finns en privat och en offentlig, så här vill man lägga ned den offentliga.

Regionfullmäktige tar det formella beslutet i februari. När det är taget beslutar Hälso- sjukvårdsnämnden om när vårdcentralen stänger. Därefter kommer det bara att finnas en privatägd vårdcentral.

Robert som jobbar med trafikfrågor i Kollektivtrafiknämnden fick en fråga om enskilda bussar och tåg, där hans svar blev att vi bestämmer över frågor som ofta ligger långt fram i tiden. Vi är en beställarfunktion och beställer trafik enligt vissa ramar.
Utbildning politik
När det gäller kollektivtrafikens utbyggnad så är fördubblat resande målet.

Det kom också upp en fråga om arbetslöshet om S önskar hålla en viss nivå av den. Som Robert sa: nej, vi vill ha så låg arbetslöshet som möjligt, men det går aldrig komma till nollnivå.

Våra politiker ställde frågan: vad är jämlik hälsa för dig?

Bland svaren, som också blev frågor i ett samtal med Lena och Robert,
 – samma sjukvård oavsett inkomst, -sociala oro leder till dålig hälsa, därför måste man arbeta med den frågan, -närhet till sjukhus, -segregationen med olika kulturer, språksvårigheter, -bemötande frågor, -karenstider där arbetsgivaren står för ersättning, du går till jobbet fast du är sjuk.
Dessa frågor och delsvar bollades mellan deltagarna och Lena och Robert i en öppen och avspänd atmosfär.

Lena, -om du har en plats som politiker i regionen så sitter du där för alla som röstat socialdemokratiskt i regionen och fortsatte, totalt finns det cirka tusen politiker i regionen och till avslutning, -man lär sig jättemycket.

Efter detta blev det Monica Hanssons tur, ett av två S-kommunalråd i Trollhättan.
Hon inledde med att berätta om sin resa, att hon som ung började inom SSU i samband med att S förlorade valet och centern genom Fälldin kom till makten 1976.
Monica Hansson kommunalråd Trollhättan
Efter Monicas genomgång av hur en kommun är uppbyggd och indelad blev det frågor om Kronogården och skjutningarna.

Monica gick igenom hur kommunen och dess organisation agerade vilket hon sammanfattade med ”alla kom på fötterna omedelbart”. Det handlade mycket om olika typer av social personal, vi fick hjälp från Vänersborgs kommun, Rädda barnen, Röda korset, ideella föreningar, kyrkan och moskén, öppnade upp. Ett hundra poliser var där på nolltid, de kom ifrån alla håll.
Vi har i kommunen en organisation vid speciella händelser, men man måste alltid ta varje ny händelse utifrån dess speciella karaktär.

Får vi som kommun signaler är vi skyldiga att agera, men i detta fall flög skjutaren under radarn, som Monica uttryckte det.

Därefter vidtog ett samtal om integration och alla variabler som kan ge segregerade områden, där det fria skolvalet är en del i detta, som någon uttryckte det.

Men viktigt komma ihåg om skjutningen, som en av deltagarna sa, detta var ett rasistdåd som inte har något med segregation att göra.
Monica Hansson kommunalråd Trollhättan
Monicas klara budskap om att vara politiker i en kommun: -vi står väljarna nära och träffar dem på gator och torg. Det är jätteroligt avslutade hon.

Till avslutning, så här tycker och tänkte tre av våra deltagare om de två utbildningsdagarna.
1. Varför sökte du denna utbildning?
2. Vad har den gett dig?

Malin Johansson, Trollhättan
Malin Johansson
1. Jag blev medlem i partiet efter valet förra året, men inte haft möjlighet att vara lika aktiv som jag önskat.
Sökte kursen som ett sätt att komma in i verksamheten igen.
2. Inblick hur det är att jobba som förtroendevald samt möjlighet att träffa andra partikamrater.

Alexander Rahm, Herrljunga
Alexander Rahm
1. Kul att få lära sig mer om socialdemokratin och här få lära sig från andra människor.
2. Mycket ny kunskap och information. Har också varit en jätterolig helg.

Ida Carlson Glavmo, Åmål
Ida Carlson Glavmo
1. För att jag inte hunnit vara med på någon utbildning med S och detta verkade som en bra start!
2. Väldigt mycket!  Fått en bättre uppfattning om vad man gör som S-politiker på de olika instanserna. Många nya tankar.

Leif Höglund Text och foto