I Norrbotten sätter vi jobben först!

I förra veckan var den borgerliga regeringen med statsminister Fredrik Reinfeldt på blixtbesök i Luleå och  Norrbotten. Samma dag pressenterade AMS den uppdaterade chockprognosen för arbetslösheten. Tyvärr verkade regeringsföreträdarna inte så intresserade av varken de nya dramatiska arbetslöshetssiffrorna för landet eller effekterna för de snart 2 000 arbetslösa ungdomarna i Norrbotten. De hade fullt sjå att förklara för länets kommun- och landstingsföreträdare hur deras s k krispaket ska användas för att ”värna välfärdens kärna skola, vård och omsorg.” Det var synd att de inte tog sig tid att träffa några av de kommun- och landstingspolitiker som de hade så många goda råd att ge.

Om de träffat några politiker från t ex Jokkmokk, Överkalix, Pajala eller någon annan av de mindre avfolkningsdrabbade kommunerna hade de kanske förstått att med det fördelningssystem de valt förslår miljardpaketet inte särskilt mycket. Det blir några få miljoner som inte räcker särskilt långt vare sig i kampen mot underskotten eller ungdomarnas sommarjobb eller alla de andra välfärdsområdena. Och sist men inte minst : det är inte ens hälften av de miljardbelopp som regeringen fryst inne i statsbidrag sedan 2007.

Det är inte nog att det här blev lite pinsamt när regeringens miljardsatsning presenterades som storsatsning och  ”tillräckligt mycket resurser för att mildra krisen hos kommuner och landsting”. Dels borde man nog vara försiktigare med sanningen än så. Men också lite mer försiktigt ödmjuka. För hur ser det ut i Fredrik Reinfeldts egen hemkommun Täby? Där skänkte helt enkel den moderata kommunledningen bort en gymnasieskola till rektorer och lärare. Ett beslut som man alldeles i dagarna av länsrätten fick ordentlig bakläxa på.

”Vi utgår från att kloka lokala och regionala politiker nu satsar på välfärdens kärna vård, skola och omsorg”sa Fredrik Reinfeldt med hälsning till alla kommunala och regionala företrädare i Norrbotten.  .

Vi kan lova regeringen att i Norrbotten har vi kloka lokala och regionala politiker. Här satsar vi på vård, skola och omsorg. Vi har dessutom satsat extra pengar på bl.a. den kommunala vuxenutbildningen. Trots regeringen kraftiga nerskärningar även  på detta område.

Vi socialdemokrater vill dessutom ännu mer. Vi vill satsa oss ur krisen. Inte bara rädda jobben i dagens krisbranscher utan investera i de nya jobben i framtidens näringar och tillväxtområden.

Så välkommen tillbaks till Norrbotten statsminister Reinfeldt och de borgerliga ministrarna. Nästa gång hoppas vi få visa lite mer av vad socialdemokratisk politik kan innebära för välfärden i ett län som Norrbotten.

Karin Åström
Riksdagsledamot