För en öppen folkkyrka med framtidstro

Vi  vill att Svenska kyrkan utvecklas som öppen och demokratisk folkkyrka. Som landets största ideella organisation med nära 7 miljoner medlemmar och över 20 000 anställda, är Svenska kyrkan en viktig resurs både i enskilda människors liv och för samhällen runt om i Sverige. Vi vill också att den Svenska kyrkan bidrar till internationell solidaritet med demokrati, mänskliga rättigheter och fred som självklara mål.

Vi är stolta över våra värderingar och över vår politik för att stärka Sverige och Svenska kyrkan. Vår vision är ett Sverige där vi alla kan leva ett bättre liv och känna frihet och framtidstro.
De konservativa försöker göra kyrkoporten smalare och trösklarna högre. Här finns de som aktivt upprätthåller kvinnoprästmotstånd och andra strukturer som förhindrar jämlikhet. Här finns de som bekämpade S-förslaget om att samkönade par ska få gifta sig i kyrkan. Men tack vare väljarnas stöd i kyrkovalet 2009 vann vi den striden.

Även främlingsfientliga krafter försöker skaffa sig mer makt i Svenska kyrkan. Därför är det viktigt att du och alla andra som tror på öppenhet och demokrati röstar i kyrkovalet. Den 2-11 september kan du förtidsrösta.

Din röst på Socialdemokraterna i kyrkovalet gör skillnad!

Ge ditt vallöfte

Stiftspolitiskt program + lista