Det behövs tydligare krav på marknaden

Svar till Ann-Karin Hatts artikel i Norrbottenkuriren den 25 april

Anna-Karin Hatt (C) som är IT- och energiminister ägnar en debattartikel i Norrbotten Kuriren åt att precis som regeringen gjort under 8 år hänvisa till att det kommer att bli bättre. Problemet är att det är som den lille mannen som gick till skräddaren i sagan, varje gång han kommer tillbaka så har det liksom inte blivit bättre utan resultatet krympit. Mobiltelefonitäckningen i Norrbotten har avsevärt försämrats under den tiden som Centern varit ansvarig för frågan i den borgerliga regeringen.

Åtta års Center politik visar att den inte fungerar. Tvärtom har Regeringen har satt sin tillförsikt i en strategi att marknaden löser telefonin och det gör marknaden i befolkningstäta orter där det går att tjäna pengar. Det är därför som vi socialdemokrater kritiserat statsrådet Hatt när det gäller regeringens bristande på krav på yttäckning. Därför blir människor frustrerad och uppgivna när mobiltelefonitjänster stängs ner på Sveriges landsbygd och i den svenska skärgården.

Jag tycker att det är bra det som Telia lovar att uppgradera till 4 G. Samtidigt så är det viktig att observera den begränsning som de säger i nästa mening – ”där det går att ringa idag”.

Den stora frågan är - hur blir det där de INTE går att ringa idag? Varför har regeringen inte ställt några krav? Tänker Hatt, Centerpartiet och regeringen fortsätta att sjunga marknadens lov och överge alla de människor som bor i områden där mobiltelefonin inte fungerar. Enligt länets tidningar NSD och Norrbotten Kuriren som gjort undersökningar kring detta så är bristerna i täckningen stora.

Hatt har rätt när hon säger att det krävs fungerande mobiltelefoni och ett snabbt bredband i hela landet för att det ska gå att leva och överleva, för jobb, företag och studier. Hon försöker dessutom ibland beskriva det som att de självklarheter som regeringen gör skulle vi vara emot.

Skillnaden i politiken är att vi är beredd att ställa större krav på marknaden och har större ambitioner för hela vårt land. Lika självklart som det är att människor ska ha tillgång till fungerande telefon, lika självklart är det att människor ska kunna ha bredband i sin fasta bostad. 100 MB går att klara som ett minimum till alla fast bostäder fram till 2020.

Sven-Erik Bucht (S)

Riksdagsledamot och talesperson i regionalpolitiska frågor

Sidan uppdaterades senast: 2014-06-15 22:31